Tijdig antwoord op mail burgers
Gemeenten scoren niet erg goed wanneer het gaat om de responstijd op e-mails. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Wij Verdienen Beter. Van 24 gemeenten werd in het onderzoek bijvoorbeeld geen enkel antwoord ontvangen. Via de interactieve kaart krijg je inzicht in de scores van gemeenten.
Er is ook goed nieuws!
De opmars van de webformulieren, ten koste van bereikbaarheid per e-mail, lijkt te zijn gestopt. Nog steeds zijn 77 gemeenten voor hun burgers onbereikbaar per e-mail maar dit is een daling van 22 procent naar 20 procent ten opzichte van 2017. Na een jarenlange forse toename van gemeenten die niet meer bereikbaar waren per e-mail is dit goed nieuws.
Ook het aantal gemeenten wat vraagt om onnodige informatie (meestal in een formulier) neemt af, van 17 procent in 2017 naar 15 procent dit jaar. Bij de start van het onderzoek was er nog maar één gemeente (Terneuzen) die burgers verplicht hun Burger Service Nummer (BSN) liet geven voordat zij een eenvoudige vraag wil beantwoorden, in 2017 waren dit nog 7 gemeenten. De gemeente Terneuzen heeft in reactie op het onderzoek aangegeven dat ook zij zeer recent (eind augustus) de verplichte verstrekking van het BSN-nummer heeft laten vervallen.
Formulieren niet gebruiksvriendelijk voor burger
Gemeenten die niet bereikbaar zijn per e-mail maken het voor burgers lastiger om met hun lokale overheid te communiceren. Een digitaal formulier verplicht de burger vaak tot het geven van onnodige en soms privacy-gevoelige informatie. Van de gemeenten die enkel bereikbaar zijn per formulier vraagt maar liefst 58 procent om informatie die niet nodig is voor het beantwoorden van een vraag. Het kan daarbij gaan om het telefoonnummer, adres, sekse en soms zelfs de geboortedatum van de burger die een vraag stelt.
Waar gemeenten vaak vragen om onnodige informatie geven zij vaak juist heel beperkt de ruimte om daadwerkelijk een vraag te stellen. Bijvoorbeeld bij de gemeente Den Haag vraagt burgers om een vraag te beperken tot 250 tekens, nog minder dan een tweet.
- Handhavers Dijk en Waard uitgerust met bodycams en handboeien. Mensen gedragen zich bewuster als ze weten dat ze gefilmd worden - 28 maart 2024
- Franse privacytoezichthouder geeft AVG boetes voor SHA 1 en TLS 1.0 gebruik - 27 maart 2024
- NIS2 Quickscan helpt organisaties bij voorbereiding op nieuwe cyberwet - 27 maart 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Handhavers Dijk en Waard uitgerust met bodycams en handboeien. Mensen gedragen zich bewuster als ze weten dat ze gefilmd worden | Verder lezen | |
Franse privacytoezichthouder geeft AVG boetes voor SHA 1 en TLS 1.0 gebruik | Verder lezen | |
NIS2 Quickscan helpt organisaties bij voorbereiding op nieuwe cyberwet | Verder lezen | |
Bedrijven in industrie en handel vaker slachtoffer ransomware | Verder lezen | |
Aparte wet nodig voor gezichtsherkenning | Verder lezen | |
Norea: gepokt en gemazeld in it audits en privacy | Verder lezen | |
LockBit keert terug met bijgewerkte encryptors en nieuwe servers | Verder lezen | |
Russische hackers leggen Belgische overheidswebsites tijdlang plat | Verder lezen | |
Privacy First: stop vastleggen reisbewegingen door politie | Verder lezen | |
Overheid vraagt op meer dan 100 manieren toestemming voor volgcookies | Verder lezen |