Skip to main content

Verbeterpunten Digitale Identiteit

In deze blog van het Digitale Identiteitslab lees je de 8 problemen met onze digitale identiteit. Deze problemen doen zich voor op verschillende onderdelen en niveaus.

1 Onveilig

Identiteitsfraude is een groeiend probleem: Volgens het ministerie van BZK zijn in Nederland zo’n 500 mensen per dag slachtoffer van een vorm van identiteitsfraude. Er zijn in 2017 liefst 10.000 datalekken gemeld, onder meer bij gemeenten. Wereldwijd werden miljarden gebruikersnamen en andere persoonlijke data gestolen. In de media struikel je bijkans over berichten over datalekken, hacks en misbruik van persoonlijke gegevens.

2 Onzeker

Het is dus niet zo vreemd dat zowel gebruikers als dienstverleners voortdurend onzeker zijn: Komt deze bestelling écht bij die winkel terecht? Is de klant echt wie zij lijkt te zijn?  Controleurs hamsteren data en transactiegegevens waarmee profielen worden aangelegd die het mogelijk maken outliers (een teken van fraude) vast te stellen. Gebruikers overzien door de vele checks en balances het bos niet meer en hebben als uitgangspunt het vermoeden dat bijvoorbeeld “DigiD toch alles van je weet”. Dit is de kern van een panopticon: het vermoeden van controle is voldoende om mensen hun gedrag aan te laten passen, waarmee vrijheid van gedrag of beweging wordt ingeperkt.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen