Skip to main content

Privacy Officer Súdwest-Fryslân

De Gemeente Súdwest-Fryslân wil voor 12 maanden graag een Privacy Officer aanstellen die voor 32 uur per week kan ondersteunen bij het borgen van de persoonsgegevens binnen de gemeente. Pas jij binnen het profiel? Solliciteer dan snel. (kan tot en met 12 februari).

Wij zijn op zoek naar een Privacy Officer die de organisatie voor 32 uur per week kan ondersteunen bij het borgen van de persoonsgegevens binnen de gemeente. Deze functie is vooralsnog voor een periode van 12 maanden.

Team Juridische en Veiligheidszaken en team Informatievoorziening

Wij willen de komende jaren de aandacht voor gegevensbescherming en privacy intensiveren. De nieuwe Europese regelgeving stelt steeds hogere eisen aan de bescherming van persoonsgegevens. Daarnaast vinden we het als organisatie belangrijk om zorgvuldig om te gaan met de privacy van onze inwoners, cliënten en medewerkers.

Als Privacy Officer heb je een adviserende taak en neem je een onafhankelijke positie in. Je bent in staat om met alle disciplines en op alle niveaus op overtuigende wijze te communiceren om privacy- en gegevens-bescherming op de agenda te krijgen. De functie is gepositioneerd binnen het team Juridische en Veiligheidszaken en je werkt nauw samen met het team Informatievoorziening.

Als Privacy Officer ben je de privacybeheerder en borg je de bescherming van persoonsgegevens binnen de gemeente. Je adviseert hierover aan bestuur, management en collega’s. Je bevordert de toepassing van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Je werkt binnen het cluster juridische zaken van het Team Juridische en Veiligheidszaken en werkt nauw samen met de Functionaris gegevensbescherming (team Informatievoorziening). De kerntaak van het team is het adviseren en ondersteunen van het bestuur en de organisatie bij juridische zaken, veiligheidszaken, inkoop, contractbeheer en verzekeringen. Het cluster juridische zaken is één van de clusters binnen het team.

Taken

  •  Je bent het aanspreekpunt voor vragen op het gebied van privacy binnen de organisatie;
  • Je geeft advies en uitleg over de AVG en aanverwante wet- en regelgeving;
  • Je bent verantwoordelijk voor het (verder) opstellen en uitwerken van het register van verwerkingen;
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en actualiseren van het privacybeleid;
  • Je zorgt dat de gemeente, waar nodig, verwerkersovereenkomsten afsluit en bent verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan;
  • Je voert Privacy Impact Assessments (PIA’s) uit;
  • Je behandelt AVG-verzoeken;
  • Je signaleert, analyseert en adviseert (gevraagd en ongevraagd) over risico’s, ontwikkelingen op het gebied van privacy;
  • Je vergroot het bewustzijn van de medewerkers door het geven van voorlichting en training;
  • Je werkt nauw samen met de CISO (Chief Information Security Officer), de FG (Functionaris Gegevensbescherming), de collega’s van het juridisch cluster en andere collega’s die zich bezig houden met privacy.

Profiel

  • Je hebt minimaal een HBO werk- en denkniveau en een juridische achtergrond;
  • Kennis en ervaring op het gebied van de AVG en aanverwante wet- en regelgeving;
  • Kennis en ervaring op het gebied van informatiebeveiliging of interesse daarin is een pré;
  • Je bent een krachtige sparringpartner voor het management, collega’s en bestuur;
  • Je voelt je thuis in een politiek-bestuurlijke omgeving;
  • Ingewikkelde (juridische) onderwerpen weet je begrijpelijk te verwoorden;
  • Je bent enthousiast en ambitieus en je voelt je sterk betrokken bij het thema privacy, je bent vindingrijk en op zoek naar passende oplossingen;
  • Je bent in staat helder en overtuigend te communiceren op verschillende niveaus;
  • Je werkt graag samen, bent aanspreekbaar en durft anderen ook aan te spreken.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
Hoe kun je contractmanagement implementeren?
: Contractmanagement zorgt ervoor dat alle afspraken en verplichtingen in een zakelijk contract goed worden nageleefd en beheerd, vanaf het moment dat het contract wordt ondertekend tot het einde ervan. Maar wat houdt contractmanagement eigenlijk in? En hoe kan je dit goed implementeren?
De rol van de lijnmanager op het gebied van privacy
In onze wereld, met alle informatietechnologie, is privacy belangrijker dan ooit. Als lijnmanager heb je een belangrijke rol om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de regels van de van de organisatie houdt. Maar wat houdt deze rol precies in en welke verantwoordelijkheden komen daarbij kijken? Dat lees je in deze blog.

Meer recente berichten

Digital Trust Center waarschuwt meer ondernemers
Verder lezen
Eerste Kamer ook akkoord met Tijdelijke wet cyberoperaties
Verder lezen
Handhavers Dijk en Waard uitgerust met bodycams en handboeien. Mensen gedragen zich bewuster als ze weten dat ze gefilmd worden
Verder lezen
Franse privacytoezichthouder geeft AVG boetes voor SHA 1 en TLS 1.0 gebruik
Verder lezen
NIS2 Quickscan helpt organisaties bij voorbereiding op nieuwe cyberwet
Verder lezen
Bedrijven in industrie en handel vaker slachtoffer ransomware
Verder lezen
Aparte wet nodig voor gezichtsherkenning
Verder lezen
Norea: gepokt en gemazeld in it audits en privacy
Verder lezen
LockBit keert terug met bijgewerkte encryptors en nieuwe servers
Verder lezen
Russische hackers leggen Belgische overheidswebsites tijdlang plat
Verder lezen