Skip to main content

Factsheet Privacy & Afvalverklaring

Met deze factsheet Privacy en Afvalverklaring krijg je inzicht in de persoonsgegevens die worden verzameld bij verschillende inzamelmiddelen / methoden.

Hoofdstuk 1: Inleiding

Het begon allemaal met een inwoner uit Arnhem die het er niet mee eens was dat de ondergrondse afvalcontainer waar hij zijn afval naar toe moest brengen, alleen geopend kon worden met een adresgebonden afvalpas. Hiermee zou de gemeente immers informatie over hem verzamelen. Een procedure hierover tussen de inwoner en de gemeente, deed veel stof opwaaien in afvalland. Want de Autoriteit Persoonsgegevens oordeelde dat de gemeente op ongeoorloofde wijze persoonsgegevens (ledigingsgegevens) opsloeg op de ondergrondse afvalcontainers. Er ontstond onduidelijkheid over wat wel en wat niet mag wanneer afvalinzamelaars persoonsgegevens registreren bij de uitvoering van hun taak. De NVRD heeft een werkgroep opgericht met als doel die onduidelijkheid zoveel als mogelijk weg te nemen. De behoefte aan deze werkgroep werd nog vergroot door het inwerking treden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) per 25 mei 2018.

De werkgroep Privacy van de NVRD heeft voor de vier verschillende inzamelmiddelen / methoden – minicontainers, ondergrondse afvalcontainers, milieustraten en grof vuil op afspraak – in kaart gebracht welke gegevens hiermee worden verzameld en met welk doel. Per registratie-item is, in overleg met de advocaten van Hekkelman Advocaten, in kaart gebracht in hoeverre de desbetreffende registratie risicovol zou kunnen zijn gelet op de geldende privacywetgeving.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen