Skip to main content

FG Gemeente Leeuwarden

Ben jij een WO opgeleide professional die beschikt over kennis van de privacywetgeving en heb je 5 jaar ervaring binnen de privacy? Solliciteer dan op deze rol van FG bij de gemeente Leeuwarden.

Bedrijfsonderdeel: Concernstaf

Functie: Beleid en Staf

Uur per week: 36

Minimum uur per week: 32

Wat ga je doen

De gemeente Leeuwarden is een energieke organisatie met een verscheidenheid aan boeiende vraagstukken uit de samenleving. Samen met de inwoners, ondernemers, verenigingen en organisaties  bouwen we aan een sociale, vernieuwende en duurzame gemeente . Met een divers team wordt in verschillende rollen en samenwerkingsverbanden gewerkt aan deze ambitie van de stad Leeuwarden en de 35 omliggende dorpen. De ambtelijke organisatie is continue op zoek naar vernieuwing, is gefocust op toekomstige ontwikkelingen en veranderingen in de samenleving.      

Kun jij de gemeente Leeuwarden aanvullen met gedegen kennis en ervaring op het gebied van bescherming persoonsgegevens? En ben jij iemand met een sterk ethisch besef? Dan zijn wij op zoek naar jou! 

Als Functionaris Gegevensbescherming (FG) overzie je de ontwikkeling, implementatie en operationele uitvoering van het privacy beleid van de gemeente in relatie tot de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet, zowel binnen de gemeente als voor de terreinen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Als Functionaris voor Gegevensbescherming heb je een toezichthoudende en adviserende rol aan de gemeente Leeuwarden en haar medewerkers over hun verplichtingen betreffende de AVG en de Uitvoeringswet. 

Je gaat toezien op het naleven van de AVG en op het beleid van de gemeente Leeuwarden met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens. Ook het toezien op toewijzing van verantwoordelijkheden, bewustmaking en opleiding van betrokken medewerkers en de betreffende audits behoort tot je taken. Leeuwarden werkt op diverse terreinen intensief samen met andere overheidsinstanties en gemeenten. Ook op het gebied van gegevensbescherming en privacy is dat het geval. 

Je werkt samen met de toezichthoudende autoriteit, de Autoriteit Persoonsgegevens en je treedt tevens op als contactpunt voor de toezichthoudende autoriteit.

Wie ben jij

Jij bent een WO opgeleide professional met de volgende kwaliteiten:

  • Je beschikt over voldoende kennis van de (Europese) privacywetgeving en hebt minstens 5 jaar ervaring in privacy aangelegenheden;
  • Je beschikt over aantoonbare kennis van gemeentelijke wet- en regelgeving, zoals de Wmo en de Jeugdwet;
  • Je hebt ervaring met geautomatiseerde processen en kennis van de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG);
  • Je hebt kennis van audits, compliance en Privacy Impact Assessments (PIA)
  • Je beschikt over een relevant netwerk binnen de (gemeentelijke en provinciale) overheid;
  • Je kunt draagvlak creëren en krachtig adviseren;
  • Je bent communicatief vaardig en communiceert met tact;
  • Je bent onafhankelijk, integer en betrouwbaar en je bent ontwikkelgericht.

Waar ga je werken

De functie is gepositioneerd binnen het onderdeel ”Concern” van de gemeente Leeuwarden. Concern ondersteunt en adviseert het college van Burgermeester & Wethouders en de ambtelijke top op het terrein van strategieontwikkeling, innovatie, beleidscoördinatie en planning en control. Werk op het grensvlak van bestuurlijk en ambtelijk management voor professionals die iets hebben met Leeuwarden, met zijn burgers en met de publieke zaak.

Wat bieden wij

Het betreft een structurele functie, bij goed functioneren wordt het contract na één jaar omgezet in een vast dienstverband. 

Wij bieden een salaris van maximaal € 4.859,- bruto per maand (schaal 11) bij een 36-urige werkweek. Formele functiewaardering vindt op korte termijn plaats.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen