Skip to main content

Privacy uitdagingen voor gemeenten

Om hun taken goed uit te kunnen voeren verzamelen en verwerken gemeenten veel persoonsgegevens. Soms ook bijzondere of zeer gevoelige persoonsgegevens, over verschillende domeinen verspreid en in verschillende systemen. De impact van privacy wet- en regelgeving zorgt voor uitdagingen voor de gemeentelijke organisatie.

Gemeenten verzamelen en verwerken veel persoonsgegevens. Ze hebben deze gegevens nodig om hun taken te kunnen uitvoeren. Deze taakgebieden (domeinen) verschillen vaak met elkaar en onderlinge uitwisseling van de gegevens tussen domeinen is daarom vaak niet toegestaan en zelfs binnen domeinen bestaan er soms strikte regels.

Gemeenten verwerken daarom van inwoners vaak veel persoonsgegevens, soms ook bijzondere of zeer gevoelige, en over verschillende domeinen verspreid en deze worden dan verwerkt in vaak niet met elkaar corresponderende administratieve systemen. Tegelijkertijd bestaat er archiefwetgeving welke vereist dat de informatie van alle besluiten, inclusief persoonsgegevens, verplicht in een zaaksysteem worden opgeslagen. Toegang tot het zaaksysteem kan echter botsen met de taakstellende wetgeving en/of Avg. Iedere inwoner moet erop kunnen vertrouwen dat gemeenten zorgvuldig met al hun persoonsgegevens omgaan.

Uitdagingen voor gemeenten

De impact van wet- en regelgeving op het vlak van gegevensbescherming en privacy op de gemeentelijke organisatie kan omvangrijk zijn. Reeds georganiseerde processen worden opnieuw bekeken en indien noodzakelijk herzien. Speciale aandacht is vereist voor contractering in de keten van leveranciers. Denk bijvoorbeeld aan de informatiesystemen die primaire processen ondersteunen, dienstverlening rond de jeugdzorg en of de betrokkenheid van een gemeente in een samenwerkingsverband. 

Daarbij is contractering mogelijk in de vorm van verwerking namens de gemeente, maar binnen jeugdzorg en WMO gaat het om inkoop van diensten (zorg) waarbij geen sprake is van verwerking. Zorgaanbieders hebben zelfstandige verantwoordelijkheid (Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst) en mogen behandelingsgegevens dan ook niet terugkoppelen naar de gemeente. Hierbij is dan sprake van doorgifte van algemene zorgcliëntgegevens. Wel mag de gemeente van de zorgaanbieder verwachten dat deze zorgvuldig omgaat met de doorgegeven zorgcliëntgegevens overeenkomstig de vereisten uit Avg en de voor de zorg geldende sectorale wetgeving.

Gemeenschappelijke regelingen

Vaak hebben gemeenten taken uitbesteed aan gemeenschappelijke regelingen (GR’en; op basis van juridische titel) en samenwerkingsverbanden (zonder juridische titel). Meestal is er dan sprake van uitbesteding van en of meerdere verwerkingen. Maar soms is een GR zelfstandig verwerkingsverantwoordelijke en voeren zij een resultaatsverplichting uit (Bijvoorbeeld in de uitvoering van de participatiewet of gemeentelijke belastingwetten). GR’en en samenwerkingen, hoe handig ook in het verleden opgezet, moeten door de komst van de Avg in een ander daglicht worden beschouwd. Plotseling blijkt het gemeentebestuur toch verantwoordelijk en aansprakelijk te zijn voor de uitvoeringsprocessen door de GR’en en samenwerkingen waarbij de oorspronkelijke gedachte was dat die verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid juist buiten de deur waren geplaatst.

Dillema’s

Waarvoor mogen gemeenten de gegevens van mensen gebruiken? Hoe is de bescherming van persoonsgegevens geregeld nu gemeenten nieuwe taken hebben en daardoor meer gegevens van meer mensen verwerken? Wanneer mag het BSN niet worden gebruikt en wanneer moet het worden gebruikt (bijvoorbeeld voor identificatie). Hoe regel ik contractueel de aansprakelijkheden en kostenrisico’s met samenwerkingspartners (bijv. zorg) en IT-leveranciers?

Het plan van aanpak van de Autoriteit Persoonsgegevens bestaat uit een 10-stappenplan. Het gaat om de volgende activiteiten: ‘opstellen privacybeleid, opstellen procedures recht op inzage, aanpassen en beheren van de privacy-overeenkomst(en), inzichtelijk maken van de gegevensverwerkingen en het verplicht aanstellen van een functionaris voor gegevensbescherming (intern of extern)’. Het opzetten van het verwerkingenregister en een incidenten/datalek registratie, uitvoeren van de DPIA’s, data protection by design en by default en het evalueren van het vragen om toestemming bij gegevensverwerking aan betrokkenen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen