Skip to main content

Campagne tegen internetcriminaliteit

Het herkennen van phishing en andere vormen van internetcriminaliteit is steeds lastiger voor mensen. Overheid en bedrijfsleven hebben daarom hun krachten gebundeld in een preventie campagne. Meer info en een te downloaden video vind je hier.

Overheid en bedrijfsleven bundelen krachten: meer dan 20 partijen tekenen convenant ‘Preventie cybercriminaliteit’.

Internetcriminelen worden slimmer. Daardoor is het steeds lastiger te herkennen als zij een nepbericht gebruiken om persoonlijke gegevens van mensen te misbruiken of om geld afhandig te maken. Tijdens de Landelijke Veiligheidsdag in Almere trapte minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) de publiekscampagne ‘Eerst checken, dan klikken’ af. De campagne roept mensen op zich beter te beschermen tegen phishing en andere vormen van internetcriminaliteit. Ook tekenden minister Grapperhaus, staatssecretaris Keijzer (EZK) en een groot aantal bedrijven en brancheorganisaties het convenant ‘Preventie cybercriminaliteit’. Zij trekken samen op in de strijd tegen internetcriminaliteit.

Uit politiecijfers blijkt dat traditionele criminaliteit zoals overvallen, woninginbraken en geweldsmisdrijven daalt. Dit geldt echter niet voor internetcriminaliteit. In 2017 was 1 op de 9 mensen slachtoffer, berekende het CBS. Het kabinet investeert daarom fors om internetcriminelen op te sporen. Dat is echter niet voldoende. Omdat internetcriminelen steeds handiger worden om toegang te krijgen tot computers, tablets en smartphones, is het belangrijk dat mensen zelf ook alerter online worden. De nieuwe campagne roept mensen daarom op eerst te checken of een link, bijlage of betaalverzoek in een e-mail, sms of appje te vertrouwen is en pas te klikken als ze daar zeker van zijn.

“We moeten af van het taboe op slachtofferschap van phishing. Het kan iedereen gebeuren, het is niets om je voor te schamen. Iedereen heeft er last van, dus we moeten iets doen. Allemaal. Wees daarom voorzichtig wanneer u op een link, bijlage of betaalverzoek klikt. Voordat u het weet, geeft u internetcriminelen toegang tot uw digitale leven. Want de internetcriminelen worden steeds handiger in het namaken van mailtjes, sms’jes en appjes. Die alertheid moet een gewoonte worden, net zoals het op slot doen van de deur als je van huis gaat. Dus: eerst checken, dan klikken.”

zei minister Grapperhaus (JenV) tijdens de Landelijke Veiligheidsdag op zaterdag 25 mei in Almere.

Convenant ‘Preventie cybercriminaliteit’

Naast de Rijksoverheid zetten ook gemeenten, brancheorganisaties en bedrijven zich in om mensen beter te wapenen tegen internetcriminaliteit. Meer dan twintig partijen ondertekenden op 25 mei het convenant ‘Preventie cybercriminaliteit’. Daarin spreken zij met elkaar af zich in te zetten om mensen te stimuleren preventieve maatregelen tegen internetcriminaliteit te nemen, zoals het gebruik van een virusscanner en verschillende sterke wachtwoorden, software-updates direct uitvoeren en het regelmatig maken van back-ups. Ook zetten banken en ICT-, internet- en telecombedrijven zich in om onder hun klanten het gebruik van hun huidige en nog te ontwikkelen beveiligingsmogelijkheden te bevorderen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen