Skip to main content

Ict-kosten Rijk fors gestegen in 2018

De uitgaven aan ICT door het Rijk zijn met 16% gestegen. En vier CIO’s hebben hun deadline voor implementatie van nieuw beveiligings- en risicobeheer niet gehaald. Deze en meer conclusies uit de Jaarrapportage bedrijfsvoering Rijk 2018 lees je hier terug.

De ict-uitgaven van de rijksoverheid zijn in 2018 met zestien procent gestegen naar 3,11 miljard euro. Daarvan ging ongeveer 907 miljoen naar eigen ict-personeel, de ‘materiële ict-uitgaven’ worden geschat op 2,207 miljard euro. Capgemini, IBM, Atos, KPN en Ordina zijn betrokken bij grote meerjarige projecten binnen het Rijk.

Dat staat in de Jaarrapportage bedrijfsvoering Rijk 2018.

De cijfers zijn schattingen en betreffen de kerndepartementen en agentschappen van de rijksoverheid. De wapensystemen van het ministerie van Defensie zijn niet in de cijfers meegenomen. Uitgaven aan externe inhuur van ict’ers evenmin. Er staan elders in de jaarrapportage wel cijfers over de rijksbrede inhuur van externen, maar die worden niet uitgesplitst naar functie. Daardoor is niet te zien hoeveel geld er naar de externe inhuur van ict’ers bij het rijk gaat. Dat bedrag komt dus nog bovenop de geschatte ict-uitgaven.

De materiële ict-uitgaven zijn door het ministerie van Financiën op Verantwoordingsdag (15 mei jl) als open data gepubliceerd.

Projecten

Eind 2018 stonden op het Rijks ICT-dashboard, de plek waar de rijksoverheid communiceert over de voortgang van grote ict-projecten, 89 projecten in uitvoering, waarvan 28 nieuwe projecten, 33 projecten die in 2018 zijn afgerond en drie projecten die zijn geannuleerd.

De belangrijkste marktpartijen die betrokken zijn bij de uitvoering van projecten worden op het Rijks ICT-dashboard gemeld. De top vijf bestaat uit Capgemini (twintig projecten), IBM (veertien projecten), Atos (elf), KPN (zeven) en Ordina (zes).

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen