Skip to main content

Vervolgonderzoek Algemene Rekenkamer op stelsel basisregistraties

De Algemene Rekenkamer heeft in 2014 onderzoek gedaan naar basisregistraties. Onderwerp was de vraag in hoeverre mensen op wie die gegevens betrekking hebben, grip hebben op het verzamelen, gebruiken en hergebruiken van ‘hun’ gegevens. In dit vervolgonderzoek is het perspectief van burgers en bedrijven centraal gezet. Onderzocht is of de aanbevelingen van destijds zijn opgevolgd. Daarnaast zijn de 10 basisregistraties en het stelsel als geheel doorgelicht op resterende knelpunten.

Gegevens uit basisregistraties gaan over onze identiteit, ons inkomen, ons bedrijf, ons huis en onze auto – om enkele voorbeelden te noemen. Op basis van deze gegevens kent de overheid subsidies en toeslagen toe, spoort zij fraude en misbruik op en heft zij belastingen. Ook zijn de gegevens belangrijk in het economisch verkeer: mede op basis van deze gegevens worden huizen en auto’s gekocht en verkocht, en wordt de betrouwbaarheid van een handelspartner vastgesteld. Dit (her)gebruik van gegevens, ook wel datagedreven of data-geïnformeerd handelen genoemd, neemt alleen maar toe. Niet alleen bij de overheid, maar ook in het bedrijfsleven. En dat roept de vraag op in hoeverre de mensen op wie die gegevens betrekking hebben, grip hebben op het verzamelen, gebruiken en hergebruiken van ‘hun’ gegevens.

Dit burgerperspectief was in ons onderzoek naar basisregistraties in 2014 één van de onderzoeksthema’s. In dit vervolgonderzoek hebben we het perspectief van burgers en bedrijven centraal gezet. We hebben onderzocht of onze aanbevelingen van destijds zijn opgevolgd. Daarnaast hebben we de 10 basisregistraties en het stelsel als geheel doorgelicht op resterende knelpunten in bijvoorbeeld gebruiksvriendelijkheid en samenhang.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
Hoe kun je contractmanagement implementeren?
: Contractmanagement zorgt ervoor dat alle afspraken en verplichtingen in een zakelijk contract goed worden nageleefd en beheerd, vanaf het moment dat het contract wordt ondertekend tot het einde ervan. Maar wat houdt contractmanagement eigenlijk in? En hoe kan je dit goed implementeren?

Meer recente berichten

Microsoft 365 mag niet voor Europese Commissie, van Europese privacywaakhond
Verder lezen
Digital Trust Center waarschuwt meer ondernemers
Verder lezen
Eerste Kamer ook akkoord met Tijdelijke wet cyberoperaties
Verder lezen
Handhavers Dijk en Waard uitgerust met bodycams en handboeien. Mensen gedragen zich bewuster als ze weten dat ze gefilmd worden
Verder lezen
Franse privacytoezichthouder geeft AVG boetes voor SHA 1 en TLS 1.0 gebruik
Verder lezen
NIS2 Quickscan helpt organisaties bij voorbereiding op nieuwe cyberwet
Verder lezen
Bedrijven in industrie en handel vaker slachtoffer ransomware
Verder lezen
Aparte wet nodig voor gezichtsherkenning
Verder lezen
Norea: gepokt en gemazeld in it audits en privacy
Verder lezen
LockBit keert terug met bijgewerkte encryptors en nieuwe servers
Verder lezen