Informatieplan geeft gemeente Etten-Leur richting en stelt kaders

Om klaar te zijn voor de (digitale) toekomst, heeft de Brabantse gemeente Etten-Leur een nieuwe visie op informatievoorziening opgesteld. Eentje waarbij van buiten naar binnen is gedacht en waarin inwoners en ondernemers écht centraal staan. “Organisaties hebben vaak de mond vol van buiten naar binnen denken, maar brengen het vaak niet in de praktijk. Wij wel.”

Het Digitaal Stelsel Omgevingwet (DSO), Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), Wet open overheid (Woo), Wet digitale overheid, Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA), Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de eIDAS-verordening: het is best veel wat er de laatste jaren op gemeenten is afgekomen. Voeg daarbij nog gemeentelijke initiatieven als samen organiseren/Common Ground en nieuwe technologische ontwikkelingen als blockchain, kunstmatige intelligentie, Internet of Things, smart cities en robotisering/drones en de vraag is gerechtvaardigd of het voor een gemeente van iets meer dan 44.000 inwoners nog wel te behappen en beheersbaar is. Wat betreft Miranda de Vries, sinds 20 december 2017 burgemeester van Etten-Leur, zeker wel. “Het is vooral een kwestie van perspectief. Je kunt als gemeente van deze omvang niet aan alle trends waaraan je graag zou meedoen, vooroplopen. Maar je kunt wel zorgen dat je kennis genoeg hebt om snel aan te haken en bij de juiste mensen aan te haken.”

Om voldoende kennis op te doen en snel aan te haken bij mensen en ontwikkelingen, heeft de gemeente Etten-Leur een I-Visie opgesteld. “Het oude informatiebeleidsplan liep af en het toeval wilde dat er net een nieuwe organisatievisie was geschreven waarin inwoners en ondernemers centraal stonden”, aldus Marcel Korving, teamleider Informatievoorziening. “Als ondersteunende dienst hebben wij dezelfde klant als het primaire proces en niet alleen de interne medewerkers. Maar wat wíl die klant als we het hebben over informatisering? Om daar achter te komen was het zaak om met name de partners te betrekken. Waar hebben zij behoefte aan? Wat zien zij als lange termijn? Het heeft erin geresulteerd dat circa honderd mensen uit ons netwerk in een Scrumsessie hebben meegedacht over onze I-Visie. Mensen onder meer vanuit het sociaal domein, andere gemeenten, het onderwijs, commerciële bedrijven, raadsleden en inwoners en ondernemers.”

Verder lezen bij de bron

Renco Schoemaker
Recente berichten van Renco Schoemaker (bekijk alles)

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Abonneren nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Tijdig betrokken worden als FG
In het kader van de dag van de FG een blog speciaal voor de Functionaris Gegevensbescherming. Formeel is meestal wel vastgelegd dat je als FG ‘tijdig en behoorlijk’ betrokken moet worden, maar in de praktijk word je nog weleens vanuit de flanken verrast. Herkenbaar? Lees dan snel verder!
Update: CISO, Privacy Officer en FG; wie doet en mag wat?
Activiteiten op het gebied van informatiebeveiliging en gegevensbescherming binnen gemeenten behoren te worden gecoördineerd door de CISO, de Privacy Officer en de FG. Maar wie is waarvoor verantwoordelijk? En hoe verhouden deze functies zich tot elkaar?
Praktische (privacy)tips voor thuis én op het werk
Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers zowel thuis als op locatie veilig werken én veilig zijn? Zonder afbreuk te doen aan het fundamentele recht op privacy? Dat zijn de vragen die ik in deze blog ga behandelen.

Meer recente berichten

Cyberaanval Lochem gaat de hele overheid aan
Verder lezen
Privacybeleid Aalsmeer
Verder lezen
iBestuur webinar ‘Safety by design & by default’
Verder lezen
Ledenbrief uitvoering Archiefwet
Verder lezen
Rekenkameronderzoek naar informatiebeveiliging
Verder lezen
Glad ijs
Verder lezen
Een open digitaal eID-stelsel?
Verder lezen
Wizard inkoopeisen helpt bij aanbesteding
Verder lezen
Verzamelwet gegevensbescherming
Verder lezen
Inspiratie voor digitale participatie
Verder lezen

Dat gaat je (n)iets aan

IB&P is een adviesbureau op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We richten ons primair op de (lokale) overheid. We adviseren en ondersteunen bij het implementeren én blijvend voldoen aan o.a. de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).