Skip to main content

Grip op informatiebeveiliging: Deel 2

In het eerste deel van deze blogserie beschreef de auteur waarom informatiemanagement een noodzakelijke basis is voor informatiebeveiliging. In deel twee gaat hij in op de noodzakelijke afstemming tussen informatiemanagement en ICT-beheer.

Het spel van vraag en aanbod rondom informatieverwerking

Informatie verwerken we vandaag de dag met behulp van de computer. Het goed opzetten en beheren van de benodigde ICT-infrastructuur is een uitdagende opgave. Een valkuil daarbij is dat door de complexiteit van ICT en de tijd en moeite die het beheer ervan daardoor vergt, we dit middel als een doel gaan behandelen. We stoppen veel tijd, geld en moeite in het beheren en verbeteren van dit middel, maar vergeten soms waar we het precies voor doen: het kunnen verwerken van informatie. De aangeboden ICT-oplossing sluit dan mogelijk niet goed aan bij de behoefte. Een goede balans tussen vraag en aanbod van ICT-middelen is cruciaal voor het krijgen en behouden van grip op informatie.

De ideale situatie

In een ideale situatie heeft de organisatie een duidelijke scheiding tussen vraag en aanbod van ICT-middelen. Lijnmanagers zijn verantwoordelijk voor de informatie die bij zijn of haar afdeling hoort. Vanuit de afdelingen bestaat een zekere behoefte aan het kunnen verwerken van informatie, welke door de informatiemanager in kaart wordt gebracht. De informatiemanager gaat daarover in gesprek met de ICT-manager om een passende ICT-infrastructuur te vinden. Deze infrastructuur voorziet in de gevraagde functionaliteit, maar is ook betaalbaar en goed te beheren. De Chief Information Security Officer (CISO) en de Functionaris Gegevensbescherming (FG) zien daarbij toe op de juiste invulling rondom informatiebeveiliging en gegevensbescherming, zoals vastgelegd in een beleid vanuit de directie. Doordat het spel van vraag en aanbod goed en eerlijk gespeeld wordt, is de ICT-voorziening ook goed afgestemd op het ICT-kennisniveau van de gebruikers, wat helpt in het voorkomen van incidenten.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen
Overheden mogen cyberdreigingen delen met bedrijven
Verder lezen
Antivirusbedrijf Avast gedagvaardigd wegens verkoop gebruikersdata van Nederlanders
Verder lezen
Wijkagent bespiedt stel met dure Volkswagen Tiguan: Waar doen ze het van?
Verder lezen
Gartner voorspelt de toekomst van de cybersecurity
Verder lezen
DORA: Europese wetgeving voor financiele instellingen stelt ook eisen aan ICT dienstverleners
Verder lezen