Huiswerkcontrole!

Vorige week kondigde de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aan dat zij een onderzoek start naar smart city-toepassingen van gemeenten. Hiervoor vraagt de AP naar de uitgevoerde gemeentelijke DPIA. In de DPIA beoordeelt de gemeente de privacyrisico’s van een voorgenomen smart city-toepassing.

In eerste instantie controleert de AP de DPIA’s van een selecte groep gemeenten, maar deze groep wordt later uitgebreid. De gemeenten die nog geen verzoek van de AP hebben ontvangen, doen er dus goed aan om hun DPIA-huiswerk te maken of na te lopen. In dit artikel zet ik voor gemeenten de belangrijkste aandachtspunten uiteen voor het geval de AP overgaat tot de controle van de DPIA’s.

Waarom een DPIA?

De DPIA is een verplichting uit de Europese privacywet, de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming / General Data Protection Regulation). Volgens de AVG moet de gemeente een DPIA uitvoeren vóórdat zij persoonsgegevens gebruikt voor een activiteit die waarschijnlijk een hoog risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van burgers. Het doel van de DPIA is onder meer het beoordelen van de mogelijke privacy-impact van het beoogde gegevensgebruik, zodat nagegaan kan worden of (en hoe) de gemeente een smart city-toepassing in lijn met de AVG kan uitvoeren.

Verder lezen bij de bron
IB&P
Recente berichten van IB&P (bekijk alles)

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Je medewerkers ‘beveiligen’; hoe doe je dat?
In de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) worden eisen benoemd als het gaat om personele beveiliging (hoofdstuk 7). In deze blog lees je hoe je kunt zorgen voor een veilige instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers.
ENSIA: méér dan de C in PDCA?
Lokale overheden leggen middels de ENSIA-systematiek jaarlijks verantwoording af over informatiebeveiliging. M.i.v. dit jaar gaat dit grotendeels langs de lat van de BIO. ENSIA wordt in de praktijk gemakkelijk gereduceerd tot een verplichte, jaarlijkse onderhoudsbeurt. Maar het is zoveel meer, toch?
In vijf stappen een goed informatiebeveiligingsbeleid
De allereerste maatregel uit de BIO, en ook gelijk de belangrijkste, is het hebben van een informatiebeveiligingsbeleid. In deze blog de vijf stappen naar een goed informatiebeveiligingsbeleid en dito implementatie.

Meer recente berichten

Commentaar ‘troonrede en Miljoenennota’
Verder lezen
Harde schijf printer risico datalek
Verder lezen
Wat kunnen HRM, CISO en PO voor elkaar betekenen?
Verder lezen
IBD (be)Spreekuren risicomanagement en BBN2+
Verder lezen
Rekenkamer Utrecht: onderzoek informatieveiligheid
Verder lezen
Digitale Ondermijningsdag: 9 webinars
Verder lezen
Privacy Awards 2021
Verder lezen
Trends in Veiligheid 2020
Verder lezen
Open source tool voor AVG
Verder lezen
RvIG applicaties en Internet Explorer
Verder lezen