Negatieve gevolgen privacy-moeheid
Sinds de recente Europese Privacywetgeving (GDPR/AVG) doen organisaties er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren wat leidt tot een stortvloed aan irritante cookies bij het surfen. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop?
Meer aandacht voor privacy is nodig gezien het toenemende misbruik van privé- gegevens van consumenten, zoals het doorverkopen van data. Recent blijkt dat privéberichten op Instagram en Facebook toch voor iedereen via een omweg toegankelijk zijn. Volgers van privéaccounts kunnen namelijk vanuit de html-code van privéberichten de publieke url kopiëren die ook door niet-volgers zijn te openen. Ook delen bijvoorbeeld gelinkte menstruatiekalender-applicaties informatie over de seksuele gezondheid van hun gebruiksters. Kortom, er is veel reuring over privacy.
Privacy-bewust maken
Diverse disciplines in wetenschap en praktijk buigen zich koortsachtig over het privacyvraagstuk. Zij vragen zich af: Hoe maak je mensen en organisaties privacy-bewust? Welke controle willen mensen over hun privacy? Is het verstandig om elke consument altijd om toestemming te vragen voor de verwerking van diens persoonsgegevens? Dat leidt tot concrete vragen als: mag je als verzekeraar ouders van kinderen die zelden naar de tandarts gaan een brief sturen?
Organisaties en de GDPR-wetgeving
In no-time zijn de meeste organisaties klaargestoomd om de GDPR-wetgeving na te leven. Consumenten krijgen gedetailleerde informatie over de verwerking van hun persoonsgegevens, zoals de verstrekking van privédata aan andere organisaties. Nieuwe systemen en procedures zijn steeds meer ontworpen met privacy als leidraad, het zogenoemde ‘privacy by design’. Een voorbeeld van ‘privacy by design’ zijn apps die niet meer zo ontworpen zijn dat ze standaard inzage hebben in de agenda’s van gebruikers omdat het een handige extra feature is. Alleen als het strikt noodzakelijk is voor de werking van de app is het een mogelijkheid.
Privacy-moeheid
De toename van het misbruik van persoonsgegevens en de aandacht in de media voor privacy-issues leidt ertoe dat consumenten steeds meer op hun hoede zijn. De Autoriteit Persoonsgegevens kreeg in het eerste halfjaar sinds de nieuwe GDPR-wetgeving meer privacy-klachten dan ooit. Bijvoorbeeld over recruitmentbureaus die data lekken. Maar leidt al die aandacht niet tot een averechts effect: burgers die privacy–moe zijn en juist minder zorgvuldig omgaan met hun privégegevens?
Verder lezen bij de bronLees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy | Verder lezen | |
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020 | Verder lezen | |
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem | Verder lezen | |
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP | Verder lezen | |
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven | Verder lezen | |
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams | Verder lezen | |
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging | Verder lezen | |
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen | Verder lezen | |
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG | Verder lezen | |
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval | Verder lezen |