Skip to main content

Privacy beleidskader

Voor u ligt het privacy beleidskader van de gemeente Kerkrade. Dit document is opgesteld naar aanleiding van de groeiende vraag vanuit zowel de organisatie als de wetgeving naar een verantwoord gebruik van persoonsgegevens van de inwoners van de gemeente.

Het doel van dit beleidskader is om een stevige basis te leggen voor de bescherming van persoonsgegevens1, waarbij de nadruk ligt op de implementatie van privacy binnen de gemeentelijke organisatie middels generiek vastgestelde managementafspraken welke moeten worden nagekomen in alle gevallen dat persoonsgegevens worden verwerkt2. Bij het opstellen van dit privacy beleidskader is van de huidige heersende privacywet- en regelgeving gebruikt gemaakt als uitgangspunt, waarbij alle aspecten die van toepassing zijn op de gemeentelijke organisatie zijn uitgelicht.

Bij het schrijven van dit document is bewust getracht om de wetgeving niet letterlijk te kopiëren, maar dit te vertalen naar minder juridisch jargon. Op enkele punten bleken de wettelijke kaders echter dusdanig complex, dat bij de interpretaties die gedaan zijn een verwijzing naar het wetsartikel, waarop deze zijn gebaseerd, noodzakelijk werd geacht om toch een volledig beeld te geven.

Hoewel dit privacy beleidskader dient als praktisch handvat bij vraagstukken omtrent privacy en persoonsgegevensbescherming, is elke situatie waarin dit onderwerp aan bod komt anders. Het advies is dan ook om altijd de privacybeheerder binnen de specifieke sector/vakafdeling te raadplegen bij al dan niet complexe situaties.

Op basis van dit privacy beleidskader is een “privacy implementatieplan2018-2019 ” uitgewerkt waarin specifieke AVG verplichtingen aan bod komen en de jaarlijkse actiepunten concreet zijn beschreven om zo spoedig als mogelijk te komen tot een gemeentelijke bedrijfsvoering te komen die AVG proof is.

Opgemerkt moet wel worden dat beide documenten onderhevig kunnen zijn aan veranderingen, gelet op de voortvarende c.q. snelle ontwikkeling op het gebied van privacy. Aanbevolen wordt dan ook om periodiek (jaarlijks) een evaluatie uit te voeren en daar waar nodig aanpassingen te verrichten om de daadwerkelijke (jaarlijkse) actuele stand van zaken weer te geven.

Er is vertrouwen dat beide documenten als een gedegen basis dienen voor niet alleen het welslagen van de na te komen wettelijke verplichtingen, maar tevens voor een behoorlijke en terdege gemeentelijke dienstverlening, waarbij oog is voor de bescherming van de persoonlijk levenssfeer van de inwoners van de gemeente.

Leeswijzer

In het privacy beleidskader worden in navolging op de algemene uitgangspunten, aandacht besteedt aan de verantwoordelijkheden en het benodigde privacy management. De essentieel benodigde cultuurverandering en bewustwording komen aan bod in hoofdstuk 4 en in hoofdstuk 5 komen de operationele uitgangspunten aan bod. Naast de legitimiteit van verwerkingen, de mogelijke grondslagen voor een verwerkingsactiviteit en de vereiste transparantie hieromtrent, komen onder andere tevens pseudonimiseren, profilering en de rechten van betrokkenen, het proces(ontwerp-)plan en de meldplicht datalekken ter sprake. De planning & controll cyclus van privacy komt aan bod in hoofdstuk 6 en in

hoofdstuk 7 worden de risico’s en gevolgen aangegeven indien het privacy beleidskader door de gemeentelijke organisatie niet wordt nageleefd.

Het onderwerp beveiliging heeft een eigen beleid, genaamd “informatiebeveiligingsbeleid”, waardoor er in dit privacy beleidskader enkel de samenhang tussen de onderwerpen wordt beschreven.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen
Overheden mogen cyberdreigingen delen met bedrijven
Verder lezen
Antivirusbedrijf Avast gedagvaardigd wegens verkoop gebruikersdata van Nederlanders
Verder lezen
Wijkagent bespiedt stel met dure Volkswagen Tiguan: Waar doen ze het van?
Verder lezen
Gartner voorspelt de toekomst van de cybersecurity
Verder lezen
DORA: Europese wetgeving voor financiele instellingen stelt ook eisen aan ICT dienstverleners
Verder lezen