Skip to main content

Vervalste VOG’s in omloop

IGJ heeft afgelopen augustus instellingen in de jeugd- en gezondheidszorg gewaarschuwd dat er valse Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG’s) in omloop zijn. Alle instellingen maar ook detacherings- en uitzendbureaus worden verzocht alleen originele VOG’s te accepteren en te controleren of er op dit moment mogelijk sprake is van vervalste verklaringen in de personeelsdossiers.

IGJ | Nieuwsbericht | 09-08-2019 | 16:20

De IGJ komt met deze waarschuwing op basis van signalen dat er valse VOG’s in omloop zijn in de (jeugd)zorg. Eerder deze week heeft een detacheringsbureau in de zorg contact opgenomen met de Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing , Integriteit en Screening (Justis). Justis screent personen die een VOG aanvragen en geeft de VOG’s af.

Reden voor het contact was dat het bureau vervalste VOG’s in hun administratie heeft aangetroffen. De verklaringen zijn aangevraagd voor het werken in de (jeugd)zorg.Het detacheringsbureau doet aangifte bij de politie en zet de medewerkers op non-actief. Justis doet in het geval van een vervalste VOG-verklaring ook altijd zelf aangifte.

IGJ heeft de brancheorganisaties Jeugdzorg Nederland, Actiz, Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), GGZ Nederland, Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, Branchevereniging Kleinschalige Zorg en de Zelfstandige Klinieken Nederland gevraagd hun leden hierover te informeren. De belangrijkste boodschap:

(Jeugd)zorginstellingen en partijen die personeel leveren aan deze instellingen moeten altijd een originele VOG vragen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen