eID – Identificatie en authenticatie

De overheid wil graag dat mensen veilig kunnen inloggen bij overheidsorganisaties en zorginstellingen en meer zaken kunnen regelen via internet. Om die reden wordt stapsgewijs gewerkt aan het verhogen van het betrouwbaarheidsniveau van de inlogmiddelen en het waarborgen van de continuïteit. eID staat voor elektronische identiteit.

Belang van deze ontwikkeling
eID regelt het veilig en betrouwbaar inloggen voor Nederlandse burgers en bedrijven bij de (semi-)overheid en regelt de beschikbaarheid van een aantal basisgegevens voor het gebruik in overheidsprocessen.

In de fysieke wereld dient iemand die een auto huurt, een uitkering aanvraagt of een bankrekening opent, zich te legitimeren. In de digitale wereld is dit niet anders. Ook daar is het nodig om de identiteit van een persoon met zekerheid vast te stellen.

De overheid werkt aan veilig en makkelijk inloggen met als doel om
zoveel mogelijk zaken veilig online regelen. Burgers en bedrijven kiezen
straks hoe ze inloggen: met een rijbewijs, identiteitsbewijs of met een
app. Deze nieuwe manieren van inloggen voldoen aan strenge eisen en
geven meer zekerheid over wie inlogt. Dit maakt inloggen nog veiliger en
maakt identiteitsfraude moeilijker. De overheid voert de nieuwe
inlogmethoden stapsgewijs in.

Routeringsvoorziening 

De routeringsvoorziening
is één technische aansluiting voor gemeenten en andere publieke
dienstverleners op alle inlogvoorzieningen van de overheid. De behoefte
aan een routeringsvoorziening komt voort uit eerdere consultatie bij
overheden van de Wet Digitale Overheid en met name de hierin opgenomen
acceptatieplicht van inlogmiddelen. Aangevuld met de eIDAS-verordening
die overheden verplicht om inlogmiddelen uit andere lidstaten te
accepteren. De routeringsvoorziening moet dienstverleners ontzorgen in
de aansluitverplichtingen voor die verschillende middelen door:

  • één contract;
  • één aanspreekpunt;
  • één factuur;
  • één koppelvlak (met de routeringsvoorziening).


Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Tips voor het beveiligen van Office 365
Eind april actualiseerde het Amerikaans ‘Cybersecurity & Infrastructure Security Agency’ (CISA) haar beveiligingsadvies voor Microsoft Office 365. Dat is relevante informatie omdat veel gemeenten momenteel, al dan niet versneld n.a.v. de noodzaak tot thuiswerken, bezig zijn met het uitrollen van Office 365. Daarom vandaag een blog waarin ik de belangrijkste beveiligingsinstellingen voor Office 365 bespreek.
Hoe bescherm ik mij als gemeente tegen ransomware-aanvallen?
Het kan gebeuren dat je als gemeente urenlang (of in het ergste geval dagen) niet kunt werken vanwege ransomware. In deze blog geef ik tips voor preventieve maatregelen die je kan treffen om besmetting te voorkomen. Toch getroffen? Dan vind je hier ook een handig stappenplan om de schade zoveel mogelijk te beperken.
Agenda Digitale Veiligheid 2020-2024: oude wijn in nieuwe zakken?
In februari publiceerde de VNG de Agenda Digitale Veiligheid 2020-2024 voor een veilige (digitale) gemeente. Biedt deze nieuwe agenda daadwerkelijk een nieuw handelingsperspectief? Of is het oude wijn in nieuwe zakken…

Meer recente berichten

CIP Cast – Privacy webinar: AVG in tijden van corona
Verder lezen
Gemeenten bieden onveilige gast-wifi
Verder lezen
Webinars Wachtwoordkluizen
Verder lezen
Brussel: te weinig mankracht en coördinatie bij handhaving AVG
Verder lezen
Minister Dekker benadrukt zorgvuldige omgang wifi-tracking
Verder lezen
Onvoldoende urgentie voor beveiligen van overheidsmail
Verder lezen
‘Het stellen van eisen is niet het einde van elk gesprek’
Verder lezen
Wat je vandaag al moet met quantumtechnologie
Verder lezen
Spamfilter en IPv6
Verder lezen
Smart cities, stupid citizens?
Verder lezen