Privacy in het sociaal domein: FAQ

Wanneer mogen professionals in het sociaal domein een kopie van het identiteitsbewijs maken en bewaren? Lees het antwoord op deze en meer vragen in Privacy in het sociaal domein: Veelgestelde vragen.

De publicatie is deel 2 in de serie van 5 publicaties van ons traject Uitwisseling persoonsgegevens en privacy.

Wanneer mogen professionals in het sociaal domein een kopie van het identiteitsbewijs maken en bewaren? Wat mag of moet een professional doen bij vermoedens van fraude in het kader van een andere wet? Wat valt wel en niet onder een ‘dossier’?

Veel gemeenten en organisaties in het sociaal domein worstelen met deze vragen. Zeker sinds de komst van de nieuwe privacywet: de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Om gemeenten te ondersteunen verzamelden we vanuit het traject Uitwisseling persoonsgegevens en privacy (UPP) van het Programma Sociaal Domein praktische oplossingen en tips rond dit thema die we bundelen in 5 publicaties. Binnen dit traject werkten VNG, Divosa, het ministerie van BZK en de NDSD intensief samen met twintig gemeenten.

In deze tweede publicatie zetten we een aantal veelgestelde vragen op een rij. De deelnemende gemeenten hebben geprobeerd daar een bevredigend antwoord op te formuleren.

Verder lezen bij de bron

Anouk Tijhuis
Recente berichten van Anouk Tijhuis (bekijk alles)

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Abonneren nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Tijdig betrokken worden als FG
In het kader van de dag van de FG een blog speciaal voor de Functionaris Gegevensbescherming. Formeel is meestal wel vastgelegd dat je als FG ‘tijdig en behoorlijk’ betrokken moet worden, maar in de praktijk word je nog weleens vanuit de flanken verrast. Herkenbaar? Lees dan snel verder!
Update: CISO, Privacy Officer en FG; wie doet en mag wat?
Activiteiten op het gebied van informatiebeveiliging en gegevensbescherming binnen gemeenten behoren te worden gecoördineerd door de CISO, de Privacy Officer en de FG. Maar wie is waarvoor verantwoordelijk? En hoe verhouden deze functies zich tot elkaar?
Praktische (privacy)tips voor thuis én op het werk
Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers zowel thuis als op locatie veilig werken én veilig zijn? Zonder afbreuk te doen aan het fundamentele recht op privacy? Dat zijn de vragen die ik in deze blog ga behandelen.

Meer recente berichten

Rekenkameronderzoek naar informatiebeveiliging
Verder lezen
Glad ijs
Verder lezen
Een open digitaal eID-stelsel?
Verder lezen
Wizard inkoopeisen helpt bij aanbesteding
Verder lezen
Verzamelwet gegevensbescherming
Verder lezen
Inspiratie voor digitale participatie
Verder lezen
Wet voor gegevensuitwisseling ingediend bij Tweede Kamer
Verder lezen
Het antwoord luidt: '42'
Verder lezen
CIP webinars: Ransomware
Verder lezen
2 jaar AVG: Waar sta je als FG?
Verder lezen

Dat gaat je (n)iets aan

IB&P is een adviesbureau op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We richten ons primair op de (lokale) overheid. We adviseren en ondersteunen bij het implementeren én blijvend voldoen aan o.a. de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).