Privacy in het sociaal domein: FAQ

Wanneer mogen professionals in het sociaal domein een kopie van het identiteitsbewijs maken en bewaren? Lees het antwoord op deze en meer vragen in Privacy in het sociaal domein: Veelgestelde vragen.

De publicatie is deel 2 in de serie van 5 publicaties van ons traject Uitwisseling persoonsgegevens en privacy.

Wanneer mogen professionals in het sociaal domein een kopie van het identiteitsbewijs maken en bewaren? Wat mag of moet een professional doen bij vermoedens van fraude in het kader van een andere wet? Wat valt wel en niet onder een ‘dossier’?

Veel gemeenten en organisaties in het sociaal domein worstelen met deze vragen. Zeker sinds de komst van de nieuwe privacywet: de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Om gemeenten te ondersteunen verzamelden we vanuit het traject Uitwisseling persoonsgegevens en privacy (UPP) van het Programma Sociaal Domein praktische oplossingen en tips rond dit thema die we bundelen in 5 publicaties. Binnen dit traject werkten VNG, Divosa, het ministerie van BZK en de NDSD intensief samen met twintig gemeenten.

In deze tweede publicatie zetten we een aantal veelgestelde vragen op een rij. De deelnemende gemeenten hebben geprobeerd daar een bevredigend antwoord op te formuleren.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat zegt de GIBIT over informatiebeveiliging?
Om te zorgen dat een product of dienst aansluit bij de behoefte, wordt gemeenten aanbevolen om gebruik te maken van de Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT). Deze uniforme inkoopvoorwaarden helpen gemeenten bij het professionaliseren van de inkoop van ICT-diensten en –producten. Maar worden hiermee ook alle informatiebeveiligingsvraagstukken gedekt?
Wanneer en hoe zet je software in bij je ISMS-proces?
Onlangs heb ik een presentatie gegeven over hoe je je organisatie betrekt bij informatiebeveiliging en privacymanagement. En dan met name over hoe je tooling ter ondersteuning van je ISMS kunt inzetten en ook over wanneer je dit doet. In deze blog neem ik je mee langs deze stappen.
Meten, weten en rapporteren over informatiebeveiliging
Het monitoren en meten van en rapporteren over informatiebeveiliging is essentieel voor het beheren van een goede informatiebeveiligingsfunctie. Maar waarom is het belangrijk om dit te doen en hoe kun je dit dan het beste doen?

Meer recente berichten

Ransomware is inderdaad ook een datalek als je niet uitkijkt
Verder lezen
Nederland tweede van Europa in aantal gemelde datalekken sinds invoering AVG
Verder lezen
5 tips om phishing te herkennen.
Verder lezen
Grapperhaus erkent: delen van gegevens asielzoekers met politie was onrechtmatig
Verder lezen
Werknemers zien werkgevers vaker monitoringsoftware inzetten
Verder lezen
Lessen in Den Haag: betere grip op ICT
Verder lezen
Zwakke wachtwoorden medeoorzaak SolarWinds-aanval
Verder lezen
Datalek Regionaal Archief Zuid-Utrecht, zeven dozen met persoonsgegevens zoek
Verder lezen
BIO en Practices
Verder lezen
Gevonden archiefkopieën afgerond
Verder lezen