Skip to main content

Privacy en DPIA’s bij de gemeente Amersfoort

Aan de slag met DPIA’s. Ook de gemeente Amersfoort wilde ondersteuning bij het uitvoeren van DPIA’s. Ze vroegen hulp bij het maken van een standaard aanpak, een groep interne medewerkers op te leiden en de uitvoering van een set DPIA’s te begeleiden. De procesgerichte en pragmatische DPIA-aanpak van M&I/Partners heeft ervoor gezorgd dat Amersfoort hier echt verder mee kan.

Begin 2019 schreef Tobias van Oerle samen met Ralph Wagter een voorstel op deze aanvraag van de gemeente Amersfoort: hulp bij het maken van een standaard aanpak, een groep interne medewerkers opleiden en de uitvoering van een set DPIA’s begeleiden. Tobias van Oerle neemt ons mee in zijn opdracht bij de gemeente Amersfoort.

Verrassing

Amersfoort staat in gemeenteland goed op de kaart op het gebied van privacy. Zo is het verwerkingsregister van Amersfoort de landelijke norm voor gemeenten. Deze prominente positie heeft de gemeente voor een groot deel verworven door de verregaande kennis op het gebied van privacy bij de afdeling juridische zaken. Dat maakte inschrijven een sprong in het diepe voor ons. M&I/Partners is namelijk een bureau met adviseurs op het gebied van management en informatie, geen juristen. Wel hebben we een duidelijke mening over waarom wij zo geschikt zijn voor dit soort opdrachten en daarvan moesten we Amersfoort in ons aanbod van zien te overtuigen. Dat lukte, we kregen de opdracht gegund.

Tijdens ons eerste gesprek geeft ook een van de projectleiders, Daniëlle van der Spek, aan dat het feit dat wij deze opdracht gegund hebben gekregen voor hen toch wel verrassing was. “Heren, ten eerste wil ik even uitspreken dat wij allen enorm verrast zijn dat we hier met jullie zitten: een IT-club”. De rest van het gesprek ging over de rode draad in ons aanbod, DPIA’s op processen, samenwerken en structurele verbetering. Dat was dus goed overgekomen: nu aan de slag. 

Procesgericht aan privacy werken

Wil je structurele verbeteringenbereiken op het gebied van privacy? Dan doe je dat samen met de mensen die dagelijks bij de verwerking zijn betrokken. Dat is onze visie. We voeren onze DPIA’s dan ook uit samen met ‘de werkvloer’ en altijd met het proces als vertrekpunt.

In een van de eerste DPIA’s die ik uitvoerde voor Amersfoort, op een verwerking in het sociaal domein, werd voor de gemeente meteen duidelijk dat deze manier van het uitvoeren van DPIA’s waarde toevoegt. Tijdens een interview voor deze DPIA, met een afdelingshoofd, kwam direct een inefficiëntie in het proces naar boven waaruit mogelijke privacyrisico’s voortkwamen. De volgende dag, sprak ik opnieuw met hetzelfde afdelingshoofd: “mooi dat de DPIA zwakke plekken in je proces zo naar boven brengt. We hebben vanmorgen direct het proces aangepast en de maatregel doorgevoerd”.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen