Privacy en DPIA’s bij de gemeente Amersfoort

Aan de slag met DPIA’s. Ook de gemeente Amersfoort wilde ondersteuning bij het uitvoeren van DPIA’s. Ze vroegen hulp bij het maken van een standaard aanpak, een groep interne medewerkers op te leiden en de uitvoering van een set DPIA’s te begeleiden. De procesgerichte en pragmatische DPIA-aanpak van M&I/Partners heeft ervoor gezorgd dat Amersfoort hier echt verder mee kan.

Begin 2019 schreef Tobias van Oerle samen met Ralph Wagter een voorstel op deze aanvraag van de gemeente Amersfoort: hulp bij het maken van een standaard aanpak, een groep interne medewerkers opleiden en de uitvoering van een set DPIA’s begeleiden. Tobias van Oerle neemt ons mee in zijn opdracht bij de gemeente Amersfoort.

Verrassing

Amersfoort staat in gemeenteland goed op de kaart op het gebied van privacy. Zo is het verwerkingsregister van Amersfoort de landelijke norm voor gemeenten. Deze prominente positie heeft de gemeente voor een groot deel verworven door de verregaande kennis op het gebied van privacy bij de afdeling juridische zaken. Dat maakte inschrijven een sprong in het diepe voor ons. M&I/Partners is namelijk een bureau met adviseurs op het gebied van management en informatie, geen juristen. Wel hebben we een duidelijke mening over waarom wij zo geschikt zijn voor dit soort opdrachten en daarvan moesten we Amersfoort in ons aanbod van zien te overtuigen. Dat lukte, we kregen de opdracht gegund.

Tijdens ons eerste gesprek geeft ook een van de projectleiders, Daniëlle van der Spek, aan dat het feit dat wij deze opdracht gegund hebben gekregen voor hen toch wel verrassing was. “Heren, ten eerste wil ik even uitspreken dat wij allen enorm verrast zijn dat we hier met jullie zitten: een IT-club”. De rest van het gesprek ging over de rode draad in ons aanbod, DPIA’s op processen, samenwerken en structurele verbetering. Dat was dus goed overgekomen: nu aan de slag. 

Procesgericht aan privacy werken

Wil je structurele verbeteringenbereiken op het gebied van privacy? Dan doe je dat samen met de mensen die dagelijks bij de verwerking zijn betrokken. Dat is onze visie. We voeren onze DPIA’s dan ook uit samen met ‘de werkvloer’ en altijd met het proces als vertrekpunt.

In een van de eerste DPIA’s die ik uitvoerde voor Amersfoort, op een verwerking in het sociaal domein, werd voor de gemeente meteen duidelijk dat deze manier van het uitvoeren van DPIA’s waarde toevoegt. Tijdens een interview voor deze DPIA, met een afdelingshoofd, kwam direct een inefficiëntie in het proces naar boven waaruit mogelijke privacyrisico’s voortkwamen. De volgende dag, sprak ik opnieuw met hetzelfde afdelingshoofd: “mooi dat de DPIA zwakke plekken in je proces zo naar boven brengt. We hebben vanmorgen direct het proces aangepast en de maatregel doorgevoerd”.

Verder lezen bij de bron
Anouk Tijhuis
Recente berichten van Anouk Tijhuis (bekijk alles)
    Centric-klanten blijven trouw, ondanks 'kwestie Van Rijbroek'
    Themanummer Assurance

    Copyright © 2014 - 2019 IB&P B.V.
    Onze algemene voorwaarden & privacyverklaring. Ook handig: de sitemap