Skip to main content

Themanummer Assurance

De vaste redactie van de IT-Auditor is bijzonder ingenomen met de inhoud van dit themanummer over assurance. Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste ligt de behoefte aan assuranceverlening over ICT (ons unique selling point) ten grondslag aan de geboorte van ons beroep. Omdat de RE op dat terrein steeds meer een publieke taak krijgt, is het tijd om enkele actuele en fundamentele piketpaaltjes te slaan. Ten tweede heeft dit nummer een veel rijkere inhoud dan we vooraf hadden verwacht.

De speciaal voor dit themanummer geworven gastredactie, bestaande uit Ronald van Langen en René Ewals, is vanaf het begin zeer voortvarend te werk gegaan. Het tweetal, voorzitters van respectievelijk de Vaktechnische Commissie en de Commissie Beroepsregels, is erin geslaagd in korte tijd een groep collega’s enthousiast te maken om artikelen te schrijven. Het resultaat: vier degelijke inhoudelijke artikelen, alle vier met een inhoud die rechtstreeks relevant is voor ons auditwerk. En verder twee bijdragen in de rubrieken ‘Een dag uit het leven van’ en ‘NOREA-commissies stellen zich voor’. Ook deze bijdragen staan in het teken van assurance: we volgen gedurende één dag een van onze collega die IT-audits voor de jaarrekeningcontrole doet en we maken kennis met de voor assurance direct relevante commissie Beroepsregels.

Uiteindelijk ligt het oordeel natuurlijk bij u, lezer van ons blad, maar wat ons betreft was dit een geslaagd experiment, dat voor herhaling vatbaar is. Hierdoor aangemoedigd zien we graag suggesties tegemoet voor andere onderwerpen waar we themanummers voor zouden kunnen samenstellen. Ook houden we ons aanbevolen voor spontane aanmeldingen van gastredacteuren en voor tips welke collega’s we zouden kunnen benaderen. Ze zelf even polsen kan natuurlijk ook.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen
Overheden mogen cyberdreigingen delen met bedrijven
Verder lezen
Antivirusbedrijf Avast gedagvaardigd wegens verkoop gebruikersdata van Nederlanders
Verder lezen