Skip to main content

IT Auditors: overmaat audits frustreert ziekenhuizen

De beroepsorganisatie van IT auditors, NOREA, noemt de stijgende auditlast in ziekenhuizen zorgelijk. Onderzoek met de focus op informatiebeveiliging laat zien dat dit tot overbelasting en frustratie bij alle partijen leidt.

Het onderzoek naar de auditlast werd uitgevoerd door de Kennisgroep ICT en Zorg van NOREA. Er werd gesproken met vertegenwoordigers van ziekenhuizen, maar ook met interne en externe professionals die bij de audits zijn betrokken. Er werd expliciet een snel toenemende auditlast gesignaleerd. Ofwel: er is steeds meer inzet in termen van tijd en geld nodig om auditactiviteiten uit te voeren. Deze worden gedaan omwille van certificeringen, accreditaties of controles die nodig zijn vanwege wet- en regelgeving of worden opgelegd door toezichthouders.

Grote hoeveelheid info

Natuurlijk zijn audits in ziekenhuizen nodig. Er is een hoge mate van automatisering aanwezig en steeds meer processen zijn IT-gedreven. Continuiteit, integriteit en veiligheid zijn cruciaal en moeten dus gewaarborgd zijn. Tevens wordt er heel veel gewerkt met privacy gevoelige gegevens die uiteraard veilig moet kunnen worden uitgewisseld. Maar het is niet goed als professionals last krijgen van de auditlast. NOREA noemt de stijgende auditlast zelfs ronduit zorgelijk. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen