Skip to main content

T-Mobile deelde jarenlang klantgegevens met CBS

Jarenlang heeft T-Mobile klantgegevens gedeeld met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het gaat om niet-anonieme, privacygevoelige gegevens, zoals locatie en belgeschiedenis. Het Agentschap Telecom en de Autoriteit Persoonsgegevens starten een onderzoek naar de zaak.

Dat blijkt uit onderzoek van NRC. Door een beroep te doen op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) kreeg het dagblad documenten van het CBS in handen waaruit bleek dat de onderzoekers toegang hadden niet-geanonimiseerde locatiedata.

T-Mobile geeft CBS toegang tot niet-geanonimiseerde locatiedata

Vanaf januari 2018 werkten medewerkers van het CBS op het hoofdkantoor van T-Mobile in Den Haag. Hun taak was om locatiedata van smartphonegebruikers van de provider te analyseren. Het statistiekbureau wilde een algoritme ontwikkelen dat met locatiedata het mobiliteits- en verblijfsgedrag van Nederlanders zou kunnen meten. Het algoritme kon dan antwoord verschaffen op vragen als waar het beste geïnvesteerd kon worden in infrastructurele projecten, of welke gebieden afgesloten moeten worden tijdens drukte in coronatijd. T-Mobile mocht het algoritme eveneens gebruiken om mobiliteitsinformatie van haar klanten te vergaren. Deze samenwerking liep tot april 2020.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de CISO tijdens calamiteiten
Een cyber- of ransomware-aanval of een groot datalek: het is de nachtmerrie van elke gemeente. Op zo’n moment moet er snel gehandeld en besloten worden. De Chief Information Security Officer (CISO) speelt daarin een cruciale rol. Maar hoe ziet die rol er in de praktijk uit? Is de CISO vooral degene die meekijkt en adviseert, of iemand die ook actief meebeslist in het calamiteitenteam
De interne controlecyclus; zo maak je toetsing werkbaar
Een belangrijk onderdeel binnen de BIO 2.0 is de interne controlecyclus: hoe toets je structureel of je maatregelen ook echt doen wat ze moeten doen? Niet één keer per jaar omdat het moet, maar continu, als onderdeel van je dagelijkse praktijk. In deze blog laat ik zien hoe je die controlecyclus slim en werkbaar inricht.
Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.

Meer recente berichten

Gemeenteraad praat over Rekenkamerrapport Informatieveiligheid, culturele broedplaatsen en meer
Verder lezen
Camera op windmolens in Dronten: wat mag wel en wat mag niet?
Verder lezen
Cybersecurity overheid mist slagkracht en samenhang
Verder lezen
Waarom object storage onmisbaar wordt
Verder lezen
Gegevens van personeel afvalverwerker online gepubliceerd na ransomware-aanval
Verder lezen
NCSC waarschuwt voor aanstaande aanvallen op gaten in veelgebruikte DNS-software
Verder lezen
Iers toezicht op naleving wet online politieke advertenties
Verder lezen
Cyberveiligheid begint bij inzicht
Verder lezen
Het FG-jaarverslag als vlekkentest
Verder lezen
Save the Date: webinar De Cyberbeveiligingswet komt eraan
Verder lezen