Skip to main content

Cyberellende was nog nooit zo leuk

In ‘Cyberellende was nog nooit zo leuk’ laat auteur en internetsocioloog Chris van ‘t Hof de ‘mooie’ kant van cyber zien, een open wereld waarin steeds meer kennis wordt gedeeld. Zijn boodschap is dat een community is ontstaan die we moeten koesteren; een open wereld waarin kennis en expertise vrijelijk wordt uitgewisseld.

Juist omdat de dreigingen op internet  zich zo snel ontwikkelen, zijn openheid en samenwerking van cruciaal belang. Ethische hackers – of zoals Van ‘t Hof ze noemt: ‘helpende hackers’ – dragen veel bij aan het voorkomen van de nodige ellende. 

De laatste jaren is het besef ontstaan dat deze categorie hackers vol positieve intenties een nuttige rol spelen in de uiterst complexe wereld van cybersecurity. Deze vrijwilligers hebben vaak meer impact dan duurbetaalde consultants die niet verder komen dan een opsomming van alle risico’s, op winstmaximalisatie beluste securitybedrijven en voorzichtige ambtenaren. Gelukkig staan de ‘officiële organisaties’ die taken hebben op het gebied van cybersecurity, steeds meer open voor dit type hackers. Onder bedrijven, (onderzoeks)instellingen en overheid neemt de bereidheid toe om kwetsbaarheden te delen.

Het negatieve beeld dat van hackers bestaat, verdwijnt geleidelijk. En terecht. Want de wereld van cybersecurity, informatiebeveiliging en hackers is geen vat vol ellende. Evenmin is de perceptie juist dat die community geheimzinnig en ondoorgrondelijk is. Voor zover die misvatting nog leeft, neemt Van ‘t Hof alle twijfels weg. Hij probeert aan de hand van zijn ervaringen als presentator tijdens talloze veiligheidscongressen, hacker-events en cyber-crisisoefeningen elke negatieve connotatie bij het verschijnsel hacker weg te nemen. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen