Nationale ombudsman: veel burgers voor dichte deur bij Autoriteit Persoonsgegevens
De Nationale ombudsman vindt dat de Autoriteit Persoonsgegevens niet goed omgaat met burgers die ontevreden zijn over de behandeling van hun privacyklachten. Burgers die daarover klagen bij de Autoriteit, komen hier vaak niet verder mee. De afhandeling van klachten lijkt bij de Autoriteit vooral gericht op het afhouden ervan. Dat schrijft de ombudsman in zijn rapport Voor een dichte deur.
De Autoriteit Persoonsgegevens staat onder druk. Dat zien we ook in de klachten die wij krijgen van burgers, zegt Reinier van Zutphen. Maar die capaciteitsproblemen mogen geen excuus zijn voor de manier waarop de Autoriteit nu omgaat met ontevreden burgers. Niet het belang van burgers, maar dat van de organisatie lijkt voorop te staan.
Beleving van de burger
Bij de Autoriteit lagen eind 2020 9.800 privacyklachten van burgers op de plank. En burgers wachten nog altijd lang op de afhandeling van hun privacyklachten. Als de Autoriteit de privacyklacht vervolgens behandelt en er een beslissing over neemt, is het voor burgers niet duidelijk wat ze kunnen doen als ze het er niet mee eens zijn. Zij weten niet hoe ze moeten opkomen tegen een beslissing. En burgers die ervoor kiezen hun ongenoegen daarover te uiten, lijken daar vaak niet verder mee te komen. Volgens de ombudsman denkt de Autoriteit met name vanuit regels en onmogelijkheden en te weinig vanuit oplossingen of het perspectief van de burger. Hierdoor stokt de klachtprocedure. Er lijkt veel tijd en energie verloren te gaan aan schriftelijke communicatie en verwijzingen naar – vaak ingewikkelde – regels en procedures. Terwijl juist een praktische aanpak voor burgers een oplossing kan zijn en ook de Autoriteit zelf meer lucht kan geven. Want iemand die ontevreden is blijft doorgaans terugkomen, zolang het probleem niet is opgelost.
Verder lezen bij de bron- IT-afval is het nieuwe datalek - 14 november 2025
- Zorgbestuurder kan niet meer om cyberbeveiliging heen - 14 november 2025
- Klacht tegen Ierland over aanstelling van Meta-lobbyist als privacytoezichthouder - 13 november 2025
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
IT-afval is het nieuwe datalek | Verder lezen | |
Zorgbestuurder kan niet meer om cyberbeveiliging heen | Verder lezen | |
Klacht tegen Ierland over aanstelling van Meta-lobbyist als privacytoezichthouder | Verder lezen | |
Hoe it-leiders regelmatig hun eigen security-regels omzeilen | Verder lezen | |
Smartphones verzamelen onze data: geen privacy in je broekzak | Verder lezen | |
Cybersecurity awareness is belangrijk, maar niet alleen in oktober | Verder lezen | |
EU-voorstel voor Chat Control opnieuw op de schop | Verder lezen | |
Landen opgeroepen om VN-verdrag tegen cybercrime niet te ondertekenen | Verder lezen | |
Datalek Postcode Loterij gaf 1580 deelnemers inzage in elkaars gegevens – update | Verder lezen | |
Bedrijven controleren toeleveringsketen nauwelijks op cyberrisicos | Verder lezen |