Skip to main content

Niemand wil een abonnement op Facebook of Instagram

Een nieuwe klacht over de abonnementsformules van Meta laat de kritiek op de betalen voor privacy formule groeien. Het gaat om een gedeelde klacht van de European Consumer Organisation, BEUC, en achttien van haar leden. Deze werd neergelegd bij het Consumer Protection Cooperation Network, waardoor het probleem zal terechtkomen bij alle nationale autoriteiten van alle landen in de Europese Economische Ruimte. De BEUC speelt de kritiek daarmee door op een hoger niveau dan de privacy stichting noyb, die afgelopen week naar de Oostenrijkse regulator stapte.

De abonnementsmodellen van Meta worden gezien als een manier om gebruikers te laten betalen voor hun privacy. De actiegroep noyb legt dit punt voor aan een Oostenrijkse regulator.

Noyb, de stichting achter Max Schrems, klaagt de beleidswijziging van Meta officieel aan. Met de wijziging introduceerde het social media platform een betalend abonnement dat gebruikers een reclamevrij platform aanbiedt. Gebruikers betalen hier al snel veel geld voor, aangezien er apart wordt betaald voor web en mobielgebruik en binnenkort ook een meerprijs geldt voor ieder gekoppeld account.

De prijs is echter niet het belangrijkste onderwerp van de klacht. Wel dat de abonnementen de enige optie zijn om onder dataverzameling door Meta uit te komen. Dit gebruikt de social media conglomeraat om gepersonaliseerde advertenties te sturen. Er is geen mogelijkheid om dit type kosteloos uit te schakelen. Noyb vindt dat onredelijk omdat het gebruikers laat betalen voor hun privacy.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen
Avast krijgt Tsjechische AVG boete van 14 miljoen voor doorverkopen van data
Verder lezen
Dit zijn geleerde lessen uit XZ kwetsbaarheid
Verder lezen
Alarmerend jaarverslag van AIVD: We zitten in het voorportaal van een oorlog
Verder lezen
OpenAI wordt geconfronteerd met privacyklacht in Oostenrijk
Verder lezen
EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen