Skip to main content

Bedreigde advocaten mogen persoonsgegevens afschermen in Kadaster

Advocaten die beroepshalve worden bedreigd, mogen hun persoonsgegevens laten afschermen in de registers van het Kadaster. Dat zijn de Nederlandse Orde van Advocaten en het Kadaster overeengekomen.

Alleen bestuursorganen, notarissen en deurwaarders kunnen deze gegevens dan nog bekijken, voor zover die dat nodig hebben voor het uitoefenen van hun wettelijke taak. Dit maak onder andere doxing van advocaten minder makkelijk.

De nieuwe maatregel geldt voor advocaten die onroerend goed op hun naam hebben staan in registers van het Kadaster. Sinds begin 2023 is het voor advocaten al mogelijk om hun bezoekadres in het handelsregister van de Kamer van Koophandel te laten afschermen.

Spelregels

Het Kadaster en de NOvA hebben een aantal spelregels opgesteld:

  1. U belt vertrouwelijk de NOvA noodtelefoon: 06 361 132 51, 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar, en doet melding van de, be-, dreiging. U ontvangt direct informatie over mogelijk te nemen stappen zoals het doen van aangifte, contact met de lokale deken, gebruik van een noodknop etc.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?
Hoe voer je een Business Impact Analyse (BIA) uit?
Met een BIA krijg je inzicht in de kritieke processen binnen je organisatie en bepaal je wat de mogelijke gevolgen zijn als er iets misgaat. Dit helpt jouw organisatie om te bepalen welke processen je als eerste weer opstart en hoe je de impact van verstoringen kunt minimaliseren. Maar wat is een BIA precies en hoe voer je deze uit? Dat lees je in deze blog.
Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen

Meer recente berichten

Data doorverkopen mag soms wel, ondanks strenge privacywet
Verder lezen
Zutphen beschermt privacy van inwoners onvoldoende: We erkennen dat ruiterlijk
Verder lezen
Verouderde stoplichten in Nederland blijken relatief makkelijk te hacken
Verder lezen
Hackers stuurden phishingmails vanuit denhaag.nl
Verder lezen
Gemeenten lopen voor op Rijk met aantal registraties in Algoritmeregister
Verder lezen
Privacy First vraagt minister om aanpassing klantidentificatie banken
Verder lezen
Oekraine bant Telegram bij overheidsdiensten, leger en kritieke infrastructuur
Verder lezen
Consultatiereactie Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2
Verder lezen
Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP
Verder lezen
Adoptie van Privacy Enhancing Technologies gaat traag
Verder lezen