Skip to main content

Bankmedewerker verkocht persoonsgegevens oudere klanten aan criminelen

Een medewerker van een niet nader genoemde bank heeft persoonsgegevens van oudere klanten verkocht aan criminelen, die de informatie vervolgens gebruikten voor het oplichten van slachtoffers en het stelen van meer dan 140.000 euro. De medewerker, die volgens de rechter gedurende een lange periode een grote hoeveelheid aan persoons en rekeninggegevens overnam, is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 24 maanden waarvan twaalf maanden voorwaardelijk. Daarnaast moet ze een bedrag van 125.000 euro aan de bank terugbetalen.

De slachtoffers in deze zaak waren tussen de tussen de 78 en 95 jaar. Ze werden gebeld door oplichters die zich voordeden als bankmedewerker en stelden dat er iets mis was met de bankrekening. Vervolgens kwam een andere medewerker langs die de pinpas ophaalde en pincode ontfutselde. De oplichters hadden de gegevens van deze slachtoffers via de bankmedewerker verkregen.

Op haar telefoon werden twaalf csv bestanden aangetroffen met de namen: 65-2.csv, Regio.csv, Regio Arnhem.csv, DH en omgeving.csv, Ja.csv, New Spreadsheet.csv, Yooooo.csv, Beste lijst ooit van de plug herself.csv, New Spreadsheet 3.csv, New Spreadsheet 1 .csv, 65.csv en Ar en omgeving.csv. De bestanden zijn bekeken en herkend als leads, zijnde bestanden met daarin persoonsgegevens zoals achternamen, geboortedatum en, spaar-, rekeningnummers, aldus de rechter.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?
Hoe voer je een Business Impact Analyse (BIA) uit?
Met een BIA krijg je inzicht in de kritieke processen binnen je organisatie en bepaal je wat de mogelijke gevolgen zijn als er iets misgaat. Dit helpt jouw organisatie om te bepalen welke processen je als eerste weer opstart en hoe je de impact van verstoringen kunt minimaliseren. Maar wat is een BIA precies en hoe voer je deze uit? Dat lees je in deze blog.
Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen

Meer recente berichten

Consultatiereactie Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2
Verder lezen
Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP
Verder lezen
Adoptie van Privacy Enhancing Technologies gaat traag
Verder lezen
Ministerie tegen cyberaanvallen en spionage opgezet in Denemarken
Verder lezen
Bedrijfsleven beschermen tegen digitale aanvallen?
Verder lezen
Veilig databeheer, de Nederlandse oplossing
Verder lezen
Telegram wijzigt privacybeleid, gaat gebruikersgegevens delen met autoriteiten
Verder lezen
Vanwege nationale veiligheid verbod VS op auto s met Chinese en Russische technologie
Verder lezen
Wereldwijd cyber netwerk blootgelegd
Verder lezen
Datalek Disney legt financiele gegevens en personeelsinformatie bloot
Verder lezen