Skip to main content

Gegevensinbreuk bij Volkswagen bewijst dat regelgevingskader NIS2 nodig is

Eind 2024 was niet het moment voor de mensen bij Volkswagen om achterover te leunen en te ontspannen. Ten eerste omdat Europa s grootste speler in de auto industrie worstelt om vooruitgang te boeken bij het ontwikkelen van een EV strategie en tegelijkertijd winstgevend te blijven. De verkoopcijfers voor het derde kwartaal, die eind oktober werden gepubliceerd, lieten een daling zien in omzet, inkomsten en winst en, wat nog zorgwekkender is, de nettoliquiditeit stond op 160 miljard negatief.

Maar dat was zeker niet het belangrijkste discussiepunt op topmanagementniveau bij Volkswagen AG. Ze waren waarschijnlijk meer bezorgd over een andere donkere wolk die zich de afgelopen dagen heeft opgestapeld: een groot beveiligingslek van hun klantgegevens bij hun softwaredochterbedrijf Cariad, zo schrijft Marcel Lucht in onderstaande blog.

Zoals de meesten van jullie weten, zijn auto s de afgelopen jaren steeds meer met elkaar verbonden geraakt. En met de opkomst van batterij elektrische voertuigen verzenden veel auto s voortdurend gegevens om de bestuurder functionaliteit en gebruiksgemak te bieden. Denk bijvoorbeeld aan de beschikbaarheid van oplaadmogelijkheden, het klaarzetten van de accu voor snelladen, het voorverwarmen van je auto via een app etc. Op zich allemaal logische toepassingen. Hoewel er in het verleden veel rapporten zijn opgedoken over auto s die veel meer informatie opslaan en delen dan strikt noodzakelijk is voor de functionaliteit. Een onderzoek uit 2023 door de Mozilla Foundation onthulde dat moderne auto s een privacy nachtmerrie zijn, met 25 automerken die meer gegevens verzamelen dan nodig en 76 procent van hen gaf toe dat deze gegevens mogelijk worden doorverkocht.

Dus wat is er gebeurd? Voor zover we nu weten, werden gedurende een lange periode, blijkbaar na een fout van een softwareontwikkelaar afgelopen zomer, alle gegevens die Cariad verzamelde over voertuigen van de Volkswagen Group, zoals Volkswagen, Seat, Audi en Skoda, opgeslagen in een onbeveiligde, voor het publiek toegankelijke AWS database. Deze gegevens omvatten alle precieze GPS locaties van de auto wanneer de motor was uitgeschakeld. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het algoritmeregister: Hoe gemeenten algoritmes verantwoord inzetten
Steeds meer gemeenten gebruiken algoritmes om hun werk efficiënter te maken. Handig, maar het brengt ook risico’s met zich mee voor privacy, veiligheid en transparantie. Daarom is er sinds 2022 een landelijk algoritmeregister. In deze blog lees je wat dit register inhoudt en hoe gemeenten algoritmes verantwoord kunnen gebruiken.
Waarom een DPIA onmisbaar is binnen gemeentelijke projecten
Vanuit de AVG en BIO moet je als gemeente allerlei (verplichte) maatregelen nemen. Zo moet je bij gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren. In deze blog lees je wat een DPIA precies is en waarom deze zo belangrijk is voor gemeentelijke projecten.
In 5 stappen naar een succesvolle GAP-analyse van de BIO
: Een GAP-analyse geeft snel inzicht in hoeverre jouw gemeente voldoet aan de normen van de BIO. Het laat zien wat al goed geregeld is en waar nog verbeteringen nodig zijn. Maar hoe voer je een GAP-analyse effectief uit? In deze blog ontdek je het aan de hand van een praktisch stappenplan.

Meer recente berichten

Eindhoven niet meer onder verscherpt toezicht om schenden privacyregels
Verder lezen
Orange bevestigt cyberaanval
Verder lezen
Voorpublicatie: Technologie en recht, hoe bewaar je het evenwicht?
Verder lezen
Autoriteit Persoonsgegevens moet duidelijker uitleggen wat wel en niet mag
Verder lezen
Signal dreigt met vertrek uit Zweden als nieuwe wet backdoor verplicht
Verder lezen
China ontkent betrokkenheid bij hacking Staatsveiligheid
Verder lezen
Meta ontslaat werknemers na lekken van vertrouwelijke informatie
Verder lezen
Amsterdam staakt gebruik van Microsoft Copilot
Verder lezen
CBS: bijna helft Nederlandse bedrijven gebruikt geen AI wegens privacy
Verder lezen
NIS2 geeft cyberbeveiliging bedrijven een boost
Verder lezen