Skip to main content

Cybersecurity overheid mist slagkracht en samenhang

Securityspecialist pleit voor oplossing juridisch grijs gebied rondom staatshackers. Nederland staat er wereldwijd goed voor op het gebied van cybersecurity, maar er zijn nog genoeg belangrijke uitdagingen om het land goed beschermd te houden tegen digitale dreigingen. Frank van Oeveren, Associate Director Global Threat Intelligence bij Fox-IT, schetst in gesprek met iBestuur de belangrijkste uitdagingen en formuleert enkele aanbevelingen voor de Nederlandse overheid.

Zak geld alleen niet genoeg

Hoewel de roep om een financiële bijdrage voor cybersecurity met name bij lokale overheden al een tijdje klinkt, zal een zak geld alleen niet genoeg zijn om Nederland weerbaar te maken tegen cyberdreigingen, stelt Van Oeveren. Volgens hem draait het vooral om het neerzetten van de juiste organisatie, samenwerking en juridische kaders, zodat beleid en praktijk beter op elkaar aansluiten. ‘De kwetsbaarheid van ons land blijkt groot als je ziet hoe ogenschijnlijk makkelijk staatshackers andere landen binnendringen, bijvoorbeeld bij een ministerie of in de kritieke infrastructuur van ProRail. De stap naar sabotage is dan nog maar klein.’

Uit de jaarlijkse Global Cyber Policy Radar van Fox-IT blijkt dat Nederland er, in vergelijking met andere landen, relatief goed voor staat. Met name dankzij sterke inlichtingendiensten en een solide basis van kennis en ervaring op het gebied van digitale dreigingen. Wat echter ontbreekt, is vooral slagkracht en samenhang, legt Van Oeveren uit. De verschillende instanties werken nog te veel los van elkaar, en beleid is soms te beperkt of onvoldoende controlerend om daadwerkelijk een coherente strategie te vormen.

Van Oeveren legt uit dat beleid in het verleden vaak beschrijvend was: er werd geformuleerd wat men graag wilde bereiken, zonder voldoende concrete actie om de gestelde doelen daadwerkelijk te realiseren. Een van de grootste uitdagingen ligt bij de handhaving van cyberveiligheid. Zo gebeurt het nog vaak dat de aanwezigheid van staatshackers in systemen te laat wordt opgemerkt. Ze komen ongestraft weg om even later alweer nieuwe digitale kwetsbaarheden op te sporen en uit te buiten.

Onvoldoende slagkracht

‘Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) verzamelt weliswaar veel informatie over cyberaanvallen en waarschuwt inmiddels vele bedrijven en overheden waar nodig, maar speelt nog geen echt handhavende rol’, stelt Van Oeveren. ‘De politieteams die cybercriminaliteit bestrijden zijn klein en verspreid, waardoor ze onvoldoende slagkracht hebben om effectief op te treden.’ Van Oeveren benadrukt dat er behoefte is aan een bredere en beter georganiseerde aanpak. Niet alleen binnen Nederland, maar ook in Europees verband. ‘Je hoeft niet per se een aanvaller uit Rusland aldaar op te pakken, maar je kunt er wel voor zorgen dat je hun activiteiten in Nederland zoveel mogelijk belemmert. Dáár zou wat mij betreft de focus op moeten liggen.’

Internationale samenwerking op dit terrein bestaat nu al, onder andere via Europol, maar volgens Van Oeveren kan dit effectiever worden ingericht met duidelijker afgebakende verantwoordelijkheden en meer capaciteit per land. Zo zou Defensie nog veel meer kunnen doen in het bestrijden van staatshackers, vindt hij: ‘Vooral door aanvallers terug te hacken en de door hen gebruikte infrastructuur uit te schakelen.’

Terughacken cyberaanvallers

De ontwikkeling van offensieve capaciteiten op het gebied van hacken speelt volgens Van Oeveren een cruciale rol in de komende jaren. De vraag hoe Nederland moet reageren op statelijke aanvallen is complex en raakt aan juridische, politieke en diplomatieke grenzen. Terughacken kan in bepaalde gevallen noodzakelijk zijn om verdere schade te voorkomen, maar vereist duidelijk beleid en richtlijnen over wanneer en hoe een tegenactie mag worden uitgevoerd.

Van Oeveren stelt dat er momenteel geen duidelijke verantwoordelijkheid is toegewezen: ‘De overheid is hier maar heel beperkt mee bezig. Krijgsmacht en inlichtingendiensten hebben wel een bepaalde capaciteit, maar het is onduidelijk hoe dit precies ingezet moet worden. Het gaat niet alleen om geld, maar om aansturing. Die ontbreekt nu.’

Juridisch grijs gebied

De meest complexe uitdaging is het juridische grijze gebied rond statelijke aanvallers. Veel aanvallen zijn moeilijk juridisch te traceren, zeker wanneer staten gebruikmaken van indirecte methoden, zoals het inschakelen van cybercriminelen. ‘Er ontbreken heldere richtlijnen over wanneer een aanvaller als staatsactor kan worden beschouwd, en dit bemoeilijkt zowel nationale als Europese handhaving.’ Volgens Van Oeveren moet dit grijze gebied worden omgezet in duidelijke regelgeving, waarbij zowel juridische kaders als internationale afspraken helder maken wat de definitie is van een staatsaanvaller en wanneer actie gerechtvaardigd is. Hier ligt met name een uitdaging voor Brussel. ‘Alleen met deze helderheid kan Nederland effectief reageren.’

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De interne controlecyclus; zo maak je toetsing werkbaar
Een belangrijk onderdeel binnen de BIO 2.0 is de interne controlecyclus: hoe toets je structureel of je maatregelen ook echt doen wat ze moeten doen? Niet één keer per jaar omdat het moet, maar continu, als onderdeel van je dagelijkse praktijk. In deze blog laat ik zien hoe je die controlecyclus slim en werkbaar inricht.
Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.
Van afspraken naar praktijk: grip op gegevensdeling in samenwerkingsverbanden
Gemeenten werken steeds vaker samen. Die samenwerking is logisch want samen kun je meer bereiken maar het betekent ook dat er steeds meer gegevens gedeeld worden. En dan is de vraag: hoe zorg je ervoor dat dit rechtmatig, veilig en transparant gebeurt, zonder dat je verstrikt raakt in verantwoordelijkheden of risico’s?

Meer recente berichten

Cybersecurity overheid mist slagkracht en samenhang
Verder lezen
Waarom object storage onmisbaar wordt
Verder lezen
Gegevens van personeel afvalverwerker online gepubliceerd na ransomware-aanval
Verder lezen
NCSC waarschuwt voor aanstaande aanvallen op gaten in veelgebruikte DNS-software
Verder lezen
Iers toezicht op naleving wet online politieke advertenties
Verder lezen
Cyberveiligheid begint bij inzicht
Verder lezen
Het FG-jaarverslag als vlekkentest
Verder lezen
Save the Date: webinar De Cyberbeveiligingswet komt eraan
Verder lezen
Australische overheid lekt persoonlijke gegevens burgers via ChatGPT
Verder lezen
Deze nieuwe richtlijn helpt overheden voldoen aan Cyberbeveiligingswet
Verder lezen