Skip to main content

UWV krijgt Autoriteit Persoonsgegevens achter zich aan: Privacy moet beter beschermd

Hoe het UWV omgaat met de bescherming van persoonsgegevens heeft al langer de aandacht van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), laat de toezichthouder weten. “Er lopen momenteel verschillende onderzoeken naar het UWV. Wat de inhoud is van de onderzoeken die nu lopen, kan ik nu niet toelichten in het belang van deze onderzoeken”, zegt een woordvoerder van AP.

Het IT-systeem bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, dat van 4,1 miljoen mensen de klantgegevens bewaart, voldoet aan ‘geen van de beginselen uit de AVG’, bleek uit onderzoek dat Trouw via de Wet openbaarheid bestuur (Wob) had opgevraagd bij het UWV. Miljoenen persoonsgegevens van voormalige UWV-klanten zijn makkelijk in te zien door duizenden ambtenaren.

“Ook in het verleden heeft de AP al vaker moeten optreden bij UWV”, meldt de woordvoerder. Zo concludeerde de AP in 2017 dat de beveiliging van het online werkgeversportaal onvoldoende was. Werkgevers konden via dit portaal werknemers ziek en beter melden. Het UWV verstrekt ziektewetuitkeringen op grond van deze meldingen. In het werkgeversportaal staan diverse gegevens van medewerkers, zoals naam en adres, het burgerservicenummer, financiële gegevens en gegevens over arbeidsongeschiktheid, ontslag en bevalling.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen