Skip to main content

Digitale ‘deur’ staat in gemeente Cranendonck te open

Buitenstaanders kunnen op het gemeentehuis van Cranendonck te gemakkelijk aan gevoelige informatie komen. Er moeten op het gebied van informatiebeveiliging snel verbeteringen worden doorgevoerd.

Dat stelt de Rekenkamercommissie die onderzoek gedaan heeft op de gemeentehuizen van de A2-gemeentes: Cranendonck, Heeze-Leende en Valkenswaard. Het rapport werd dinsdag in Cranendonck toegelicht. Het blijkt dat mensen die niets op het gemeentehuis te zoeken hebben, daar zowel fysiek als digitaal relatief makkelijk binnen kunnen komen.

Zo lukte het een mystery guest om ongemerkt de kantoren op het gemeentehuis binnen te komen en hij kon daar rondkijken zonder dat hem iets gevraagd werd. Mappen met informatie kon hij inzien. Ook konden wachtwoorden van een aantal medewerkers makkelijk achterhaald worden en de ‘insluiper’ kon zijn eigen laptop aansluiten op het systeem van de gemeente. Zo konden enkele digitale kopieën van id-bewijzen worden ingezien. Bij het verzenden van een phishingmail bleek die door bijna een kwart van de ambtenaren geopend te worden. De Rekenkamer vindt dat er snel verbeteringen moeten worden doorgevoerd.

Extra pincode en bezoekerspassen

Ambtenaren zouden voortaan niet alleen met een wachtwoord moeten inloggen op de pc, maar met een wachtwoord en een toegezonden pincode. Ook moeten wachtwoorden beter opgeslagen worden, bijvoorbeeld in een speciale wachtwoordenkluis. Verder doet de Rekenkamercommissie de aanbeveling om een bezoekersregistratie bij te houden en te werken met bezoekerspassen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen