Skip to main content

Google Analytics krijgt privacy-update, minder cookies nodig

Google heeft afgelopen donderdag via een blogpost een preview gegeven van wat we aan het einde van de maand kunnen verwachten van het Google Marketing Livestream evenement. Er staat onder andere een belangrijke privacy update voor Google Analytics in de planning.

De focus van de update ligt op het verminderen van het aantal cookies en andere identificatiemiddelen op websites en in apps.

Vorig jaar rolde Google in oktober één van de grootste Analytics-updates uit van de afgelopen tien jaar. Met de update kreeg de analysetool nieuwe machinelearning-mogelijkheden, uniforme app- en web-rapportages, native integraties en een paar privacy-updates. De aankomende Google Analytics-update bouwt voort op deze nieuwe capaciteiten en komt met features, die de marketingindustrie moeten helpen met het inspelen op veranderend consumentengedrag. Dat betekent meer privacy voor bezoekers, terwijl marketeers nog steeds toegang hebben tot inzichten en analyses.

Voor Analytics-gebruikers in de EU rolt Google een Consent Mode uit. Deze modus past aan hoe Google-tags werken, gebaseerd op de cookie-instellingen van bezoekers. Wanneer bezoekers geen toestemming geven voor het gebruik van cookies, zet de Consent-modus conversiemodellering in om conversie-data toch te kunnen weergeven. Binnenkort is het mogelijk om de Consent-modus direct via Google Tag Manager-accounts te activeren.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen