Skip to main content

Onderhandelen met cybercriminelen doe je zo

Hoe onderhandel je met cybercriminelen? Algemeen directeur van securitybedrijf Northwave Nederland, Pim Takkenberg, schetst de wereld die schuilgaat achter ransomware. Het is net als bij de keukenboer. Wil je een hoge korting, dan moeten ze dat eerst aan hun manager vragen.

Op de achtste etage van een kantorenverzamelgebouw op het Utrechtse bedrijvenpark Papendorp laat Pim Takkenberg op zijn scherm chatgesprekken en mailwisselingen met cybercriminelen zien. Een hackergroep stelt zich voor, meldt de versleuteling van alle bestanden van – in dit geval – een mediabedrijf en biedt aan om een proefbestand te ontsleutelen. De conversaties worden via een tor-site afgewerkt, zodat de afzender niet te herleiden is. In de chat meldt de groepering dat ze in het bezit zijn van de data op de systemen van de ceo, cto en cio. Alles om de druk op te voeren. Welkom in de wereld van ransomware.

Bedrijven zijn regelmatig slachtoffer van ransomware-aanvallen. Criminelen dringen het netwerk binnen, stelen data, maken de backups ontoegankelijk en versleutelen de systemen. Vervolgens vragen ze losgeld voor het ontsleutelen van die data en systemen. Vaak is het voor bedrijven een simpele rekensom: wat kost het om de systemen te ontsleutelen en wat is de schade als ik niet betaal?

Paniek

Takkenberg: ‘Bedrijven die het slachtoffer zijn van ransomware bellen ons meestal in paniek op en stellen dan bijna altijd dezelfde vraag: ‘Moeten we betalen?’ Ons antwoord is altijd: ‘Nee, tenzij…’ Hij somt de vragen op die hij aan de slachtoffers van ransomware stelt: welke domeinen zijn versleuteld, zijn er backups, zijn die gewist of ook versleuteld?

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen