Skip to main content

Zwolle maakt digitale strategie voor en met de stad

Michiel van Willigen wethouder Digitale transitie in Zwolle. – We geloven dat we nog effectiever kunnen zijn als we als stad gezamenlijk keuzes maken over het omgaan met de kansen en de keerzijden van technologie.

Speerpunten

De maatschappelijke vraagstukken gaan over duurzaamheid, sociale ambities, economische positie van de stad en een uitgebalanceerde groei. De 4 speerpunten geven antwoord op de vraag hoe digitalisering aan deze vraagstukken kan bijdragen.

  1. Digitale Tweelingsstad Zwolle: in deze digitale omgeving wordt data uit en over de stad gecombineerd in een 3D digitaal model van de stad.
  2. Stad in verbinding: verbeteren vindbaarheid en toegankelijkheid van het aanbod van de gemeente, andere overheden en maatschappelijke organisaties.
  3. Fysieke ontmoetingsplaats: ruimte bieden voor ontmoeting, kennisdeling, innovatie en co-creatie rondom digitalisering.
  4. Bewust gebruik van nieuwe technologie: borgen van privacy, kwaliteit en veiligheid, transparant zijn over het gebruik en de werking van algoritmes en sensoren en data open stellen.

Download het rapport

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen