Prinsjesdag en de prioriteiten voor de digitale overheid
Tijdens Prinsjesdag 2021 was er veel aandacht voor de woningmarkt, de zorg en de veiligheid. Wat dieper in het koffertje vonden we de plannen voor de digitale overheid. Want: een goed functionerende digitale overheid is – zeker in crisistijd – essentieel om de maatschappij draaiende te houden. Het kabinet heeft voor de digitale overheid de volgende prioriteiten voor 2022, in lijn met het eerder ingezette kabinetsbeleid.
Een inclusieve digitale samenleving
Het kabinet streeft naar een samenleving waarin iedereen mee kan doen.
- De overheid blijft zich inzetten voor digitale toegankelijkheid, begrijpelijkheid en gebruiksvriendelijkheid.
- Hulpmateriaal gaat jongeren helpen schulden en problemen met overheidsdienstverlening te voorkomen.
- Samen met start-ups gaat de overheid digitale inclusie op een innovatieve wijze aanpakken.
- Er komen machtigingsvoorzieningen voor burgers en bedrijven die niet zelf digitaal zaken kunnen, willen of mogen doen.
Een veilige digitale informatiesamenleving
In een veilige informatiesamenleving kan de maatschappij erop vertrouwen dat de dienstverlening van de overheid op een goede manier verloopt.
- Het kabinet wil de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) in de Wet Digitale Overheid wettelijk verankeren.
- Naast de jaarlijkse Overheidsbrede Cyberoefening in oktober is er veel aandacht voor kennis delen en regelmatig testen van ICT-systemen binnen de gehele overheid.
Laatste berichten van IB&P (alles zien)
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Meer recente berichten
EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij | Verder lezen | |
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid | Verder lezen | |
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity | Verder lezen | |
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen | Verder lezen | |
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens | Verder lezen | |
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving | Verder lezen | |
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen | Verder lezen | |
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden | Verder lezen | |
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs | Verder lezen | |
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten | Verder lezen |