Skip to main content

Datalek ASZ: half miljoen medische bestanden overschreven

Er was geen opzet bij, maar bij het Albert Schweitzer ziekenhuis zijn van zo n 212.000 patienten een of meer digitale documenten verloren gegaan. Dat gebeurde doordat de betreffende bestanden overschreven werden door nieuwere documenten. Volgens het ASZ zijn door deze fout met name verwijsbrieven, onderzoeksresultaten of aantekeningen van de behandelaar verwijderd. In totaal gingen meer dan een half miljoen documenten verloren.

De digitale medische bestanden dateerden allemaal van voor september 2017. Zij zijn sindsdien ook niet meer gebruikt voor de zorg van de patienten. Toch is het een pijnlijke blunder van het Albert Schweitzer Ziekenhuis. Zorginstellingen moeten medische bestanden verplicht twintig jaar bewaren. Direct na het ontdekken van de fout heeft het ASZ dit gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Dit omdat een dergelijke fout voor de AP gelijk staat aan een datalek.

Datalek door foute instelling

In een verklaring licht het ASZ toe hoe de fout heeft kunnen gebeuren. In 2017 stapte het ziekenhuis over van een papieren patientendossier op een elektronisch patientendossier (EPD). Voor die migratie zijn per patient en per behandeling alle actuele, relevante gegevens overgezet naar de digitale omgeving.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen