Skip to main content

25 Procent IT ers vindt aandacht voor privacy overdreven

Een aanzienlijk deel van zo n 1.000 IT beslissers vindt dat media privacyschandalen vaak uitvergroten. In totaal stelt 25 procent van de ondervraagden dat de aandacht voor privacy overdreven is. Dat blijkt uit onderzoek van datacenter BIT.

Bij het onderzoek zijn eindverantwoordelijken en beslissers over databeheer, dataopslag en databeveiliging ondervraagd.

Een op de vijf (18 procent) van de IT ers is ontevreden over de inspanningen van de eigen organisatie om het privacy- en securitybewustzijn van medewerkers te verhogen. Zo n 15 procent zegt nog nooit voorlichting te hebben gehad van de eigen organisatie over privacy. Ongeveer driekwart van de organisaties heeft privacy op directieniveau hoog op de agenda staan.

Kans op datalek reeel

Alex Bik, CTO bij BIT, noemt het opvallend dat een kwart van de IT-beslissers aandacht voor privacy overdreven vindt. Wellicht verklaart dit waarom er bij veel organisaties nog werk aan de winkel is rondom het beschermen van privacy en security. De kans op bijvoorbeeld een datalek als gevolg van deze houding is heel reeel.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen