Skip to main content

Het is geen keuze, beveilig die digitale ramen

Wellicht staat u op het punt om naar uw vakantiebestemming te vertrekken. Koffers gepakt, paspoort gecheckt, ramen en deuren op slot. Want inbrekers geven we vanzelfsprekend zo min mogelijk kans. Waarom is het geen gewoonte om de digitale ramen te controleren voordat we op vakantie gaan? Terwijl digitale risico s net zo groot zijn en bovendien kunnen doorwerken in het fysieke domein.

Ook cyberincidenten bij gemeenten halen helaas de voorpagina s. Want als het flink misgaat liggen er zo persoonsgegevens op straat. En we weten wat voor ellende daaruit kan voortkomen, van ransomeware en het uitvallen van dienstverlening tot het verhandelen van persoonsgegevens op het dark web. Hoe dan ook leidt het tot schade voor inwoners, financiele consequenties voor de organisatie en een dalend vertrouwen in de overheid.

Een goed beveiligd digitaal huis is dus ongelooflijk belangrijk. Toch staat er nog te vaak een digitaal raampje open zonder dat iemand dit in de gaten heeft. Hoe komt het dat nog niet alle gemeenten de digitale basis voldoende op orde hebben? Dat heeft verschillende oorzaken. Informatiebeveiliging is niet iets dat je er even bij doet. Je hebt er voldoende mensen en middelen voor nodig. En daar zit nog weleens spanning op bij gemeenten en bij overheidsorganisaties in het algemeen in een markt met schaarste.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen