Skip to main content

Persoonsgegevens reizigers Air France en KLM buitgemaakt bij datalek

Reizigers die eens of meerdere malen met Air France of KLM hebben gevlogen en lid zijn van het Flying Blue programma, zijn de dupe van een datalek. Hun privegegevens zijn mogelijk buitgemaakt door hackers. Uit voorzorg vraagt de vliegtuigmaatschappij aan klanten om het wachtwoord van het loyaliteitsprogramma te veranderen.

Accounts afgesloten uit veiligheidsoverwegingen

In het bericht staat dat het security operations team verdachte activiteiten heeft waargenomen, waarbij een ongeautoriseerde entiteit de account van de geadresseerde heeft ingezien. Daardoor zijn allerlei privegegevens mogelijk in de handen van hackers beland. Het gaat om voor- en achternaam, telefoonnummer, e-mailadres, het Flying Blue nummer, aantal gevlogen kilometers en recente transacties.

Lipsey benadrukt dat er geen creditcardgegevens of betalingsinformatie is bemachtigd. De afdeling die over informatiebeveiliging gaat, heeft direct maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. De accounts van gedupeerden zijn ontoegankelijk gemaakt. Om te kunnen inloggen moeten zij een nieuw wachtwoord aanmaken. Dit lukt echter niet bij iedereen, zo blijkt uit sommige reacties op Twitter.

Wees gerust dat Air France, KLM en hun loyaliteitsprogramma Flying Blue de bescherming van uw persoonlijke data uiterst serieus neemt. We bieden onze verontschuldigingen aan voor het ongemak dat deze situatie mogelijk heeft veroorzaakt, zo staat er in de e-mail.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen