Skip to main content

Niemand wil een abonnement op Facebook of Instagram

Een nieuwe klacht over de abonnementsformules van Meta laat de kritiek op de betalen voor privacy formule groeien. Het gaat om een gedeelde klacht van de European Consumer Organisation, BEUC, en achttien van haar leden. Deze werd neergelegd bij het Consumer Protection Cooperation Network, waardoor het probleem zal terechtkomen bij alle nationale autoriteiten van alle landen in de Europese Economische Ruimte. De BEUC speelt de kritiek daarmee door op een hoger niveau dan de privacy stichting noyb, die afgelopen week naar de Oostenrijkse regulator stapte.

De abonnementsmodellen van Meta worden gezien als een manier om gebruikers te laten betalen voor hun privacy. De actiegroep noyb legt dit punt voor aan een Oostenrijkse regulator.

Noyb, de stichting achter Max Schrems, klaagt de beleidswijziging van Meta officieel aan. Met de wijziging introduceerde het social media platform een betalend abonnement dat gebruikers een reclamevrij platform aanbiedt. Gebruikers betalen hier al snel veel geld voor, aangezien er apart wordt betaald voor web en mobielgebruik en binnenkort ook een meerprijs geldt voor ieder gekoppeld account.

De prijs is echter niet het belangrijkste onderwerp van de klacht. Wel dat de abonnementen de enige optie zijn om onder dataverzameling door Meta uit te komen. Dit gebruikt de social media conglomeraat om gepersonaliseerde advertenties te sturen. Er is geen mogelijkheid om dit type kosteloos uit te schakelen. Noyb vindt dat onredelijk omdat het gebruikers laat betalen voor hun privacy.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Journalisten PowNed dragen voortaan bodycam als wapen tegen agressie
Verder lezen
Personeel vormt grootste obstakel Nederlandse bedrijven NIS2 implementatie
Verder lezen
1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen