Skip to main content

Informatiebeveiliging & Privacy Officer Zaanstad

Ben jij die ambitieuze innovator die de combi van informatiebeveiliging en privacy in één functie wel ziet zitten? Dan is de gemeente Zaanstad op zoek naar jou…

De functie

Wil jij werken bij een organisatie die ambitieus, slagvaardig en innovatief is als het gaat om informatiebeveiliging en privacy? Wij zoeken een Informatiebeveiliging & Privacy Officer (IBPO) met primaire focus op informatieveiligheid.
 
Als Informatiebeveiliging & Privacy Officer heb je een coördinerende, toezichthoudende en adviserende rol op het gebied van informatiebeveiliging en privacybescherming. Je draagt bij aan een adequaat informatiebeveiliging- en privacy bewustzijn door de hele organisatie gebaseerd op de behoeften en de risicobereidheid van de organisatie. Je adviseert het management en de medewerkers in het naleven van de informatiebeveiliging- en privacyregels.

Wat ga je doen?

  • Meewerken aan beleid/visie van Zaanstad op het gebied van informatiebeveiliging
  • Adviseren bij het veilig inrichten van bedrijfsprocessen. Het ondersteunen en adviseren van iedereen die binnen de gemeente Zaanstad een verantwoordelijkheid heeft om aan de toepasselijke privacy wet– en regelgeving en informatiebeveiligingsnormenkaders te voldoen
  • Geven van voorlichting en interne opleidingen van (nieuwe) medewerkers op het gebied van privacy- en informatiebeveiliging
  • Inrichten en updaten van in- en externe communicatie en het creëren van awareness onder de medewerkers
  • Adviseren bij het opstellen van verwerkersovereenkomsten en het bewaken van de standaarden
  • Behandelen van informatieveiligheid en privacy gerelateerde WOB-verzoeken
  • Adviseren bij informatieveiligheid- en privacy gerelateerde raadsvragen en moties
  • Ondersteunen bij het opstellen en het doen van een risicoanalyse, intake of PIA en adviseren over passende technische en organisatorische maatregelen
  • Onderzoeken en afwikkelen informatiebeveiligings- en privacy-incidenten
  • Onderhouden van een netwerk van deskundigen in en buiten de organisatie op het gebied van privacy- en informatiebeveiliging

Je gaat samenwerken met drie enthousiaste Informatiebeveiliging & Privacy Officers. Samen met één collega richt jij je primair op informatieveiligheid. De andere twee collega’s hebben de primaire focus op privacybescherming. Daarnaast werk je samen met de CISO en Functionaris Gegevensbescherming.

Jouw profiel

Wij zoeken een ambitieuze Informatiebeveiliging & Privacy Officer met groot verantwoordelijkheidsgevoel en kennis en ervaring op het gebied van informatieveiligheid. Je bent omgevingsbewust en in staat de risico’s voor onze gemeente in kaart te brengen. Met jouw oog voor innovatie weet jij de organisatie op een pragmatische manier te adviseren. Hierbij komen jouw goede organisatorische en communicatieve vaardigheden goed van pas. Daarnaast neem je het volgende aan kennis en ervaring mee:

  • Afgeronde HBO/WO-opleiding
  • Minimaal 2 jaar ervaring met informatieveiligheid, bijvoorbeeld als medewerker- of coördinator informatieveiligheid of soortgelijke functie
  • Ervaringen met adviseren en organiseren
  • Gecertificeerd voor ISFS – ISMAS/CISSP/ISSMP/CISM) of bereid certificering te behalen
  • Gedegen kennis van informatieveiligheid en geldende normen (ISO27001/27002)
  • Gemeentelijke ervaring met ENSIA, BIO, DigiD normen is een pré
  • Ervaring met privacy/AVG is een pré
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen