Gegevensmanagement door Gemeenteambtenaren

| IB&P | ,

Binnen gemeentelijke organisaties schort het volgens Berenschot nog aan kennis rond gegevensmanagement en de nut en noodzaak hiervan. Zo’n 50 tot 80 procent van de medewerkers beschikt daarnaast niet over de juiste houding m.b.t. dit onderwerp. Lees meer over dit jaarlijks terugkerend – vergelijkend onderzoek over o.a. de implementatieaanpak rond gegevensmanagement.

Het – jaarlijks terugkerend – vergelijkend onderzoek naar de invoering van gegevensmanagement bij gemeenten richtte zich op verschillende onderwerpen, waaronder de acceptatie en kennis van gegevensmanagement in de organisatie, de implementatieaanpak, het gebruik van frameworks en bijbehorende producten, en de opbrengsten en kosten van gegevensmanagement. Deelnemende gemeenten kregen zo inzicht in de eigen implementatiestatus van gegevensmanagement conform de GEMMA-richtlijnen ten opzichte van andere deelnemende gemeenten. Voor het onderzoek hanteerden de onderzoekers de definitie van gegevensmanagement uit de GEMMA: ‘het geheel van activiteiten om in de gemeente op het juiste moment over de juiste gegevens van de juiste kwaliteit te beschikken’.

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Dataminimalisatie: waarom minder soms meer is.
: In de digitale wereld waarin we leven, verzamelen we een enorme hoeveelheid gegevens. Maar in deze tijd van dataverzameling is er gelukkig ook een AVG-principe dat steeds meer aandacht krijgt: gegevensminimalisatie.
Hoe zorg je dat een SaaS-leverancier voldoet aan je beveiligingseisen?
Gemeenten besteden het beheer van software steeds vaker uit en maken hierbij gebruik van SaaS. Bij de selectie van een SaaS-leverancier is het belangrijk dat de leverancier weet wat er van hen verwacht wordt als het gaat om informatiebeveiliging. Want hoe zorg je ervoor dat ook die oplossingen aan de eisen van de gemeente voldoen?
Wat zijn de verplichtingen rondom het melden van een datalek?
Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt, is verplicht om een melding te maken bij de AP wanneer er zich een datalek heeft voorgedaan, zo ook gemeenten. Maar wanneer en voor welke datalekken moet je de AP informeren? En wanneer moet je het datalek melden aan de betrokkenen? Je leest het in deze blog.

Meer recente berichten

Privacy: de poortwachter voor onze mensenrechten
Verder lezen
Nieuwe Archiefwet verslechtert positie burger
Verder lezen
Extra geld voor toezicht op nieuwe digitale wetgeving
Verder lezen
Oeps: gemeente Alkmaar maakt per ongeluk 236.000 euro over aan nepdirecteur
Verder lezen
Kuipers: dataopslag huisartsen is niet mijn zaak
Verder lezen
Consumentenbond klaagt Google aan en eist 750 euro per gebruiker
Verder lezen
Cisco VPN s zonder multifactorauthenticatie gericht op Akira Ransomware
Verder lezen
De dieven specialiseren zich. Er is een cybercrimineel voor iedereen
Verder lezen
Juridische strijdbijl weer opgegraven: Franse politicus wil Data Privacy Framework van tafel
Verder lezen
1 op de 3 mkb bedrijven onbekend met privacyregels
Verder lezen