Recht op inzage binnen de AVG

De eerste zes maanden na invoering van de AVG waren er veel klachten met betrekking tot het inzagerecht. Hoe je nou precies om moet gaan met het inzagerecht wordt voor je toegelicht in dit artikel van Charlotte’s Law.

Gratis en binnen 30 dagen

Het uitgangspunt van het inzagerecht is dat het een gratis recht is en dat uiterlijk binnen 30 dagen inzage gegeven moet worden. Alleen voor extra kopieën en excessieve verzoeken die als een misbruik van dit inzagerecht gezien kunnen worden, mogen administratieve kosten in rekening worden gebracht.

Elektronisch inzageverzoek

Op een inzageverzoek moet schriftelijk gereageerd worden. Bij een elektronisch verzoek, moet ook elektronisch inzage verschaft worden, tenzij de betrokkene zelf vraagt om een papieren afschrift. Veel belangrijker is dat een stap eerder mogelijk wordt gemaakt om een inzageverzoek ook elektronisch mogelijk te maken. Met name wanneer de verwerkingen ook elektronisch plaatsvinden. Er mag niet zonder meer verlangd worden dat het verzoek op papier wordt ingediend, zoals het BKR dat doet. Vooral niet, omdat ze kennelijk wel een systeem hebben waarmee het elektronisch kan. 

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Dataminimalisatie: waarom minder soms meer is.
: In de digitale wereld waarin we leven, verzamelen we een enorme hoeveelheid gegevens. Maar in deze tijd van dataverzameling is er gelukkig ook een AVG-principe dat steeds meer aandacht krijgt: gegevensminimalisatie.
Hoe zorg je dat een SaaS-leverancier voldoet aan je beveiligingseisen?
Gemeenten besteden het beheer van software steeds vaker uit en maken hierbij gebruik van SaaS. Bij de selectie van een SaaS-leverancier is het belangrijk dat de leverancier weet wat er van hen verwacht wordt als het gaat om informatiebeveiliging. Want hoe zorg je ervoor dat ook die oplossingen aan de eisen van de gemeente voldoen?
Wat zijn de verplichtingen rondom het melden van een datalek?
Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt, is verplicht om een melding te maken bij de AP wanneer er zich een datalek heeft voorgedaan, zo ook gemeenten. Maar wanneer en voor welke datalekken moet je de AP informeren? En wanneer moet je het datalek melden aan de betrokkenen? Je leest het in deze blog.

Meer recente berichten

AI en regelgeving zorgen voor nieuwe uitdagingen
Verder lezen
Privacy: de poortwachter voor onze mensenrechten
Verder lezen
Nieuwe Archiefwet verslechtert positie burger
Verder lezen
Extra geld voor toezicht op nieuwe digitale wetgeving
Verder lezen
Oeps: gemeente Alkmaar maakt per ongeluk 236.000 euro over aan nepdirecteur
Verder lezen
Kuipers: dataopslag huisartsen is niet mijn zaak
Verder lezen
Consumentenbond klaagt Google aan en eist 750 euro per gebruiker
Verder lezen
Cisco VPN s zonder multifactorauthenticatie gericht op Akira Ransomware
Verder lezen
De dieven specialiseren zich. Er is een cybercrimineel voor iedereen
Verder lezen
Juridische strijdbijl weer opgegraven: Franse politicus wil Data Privacy Framework van tafel
Verder lezen