Skip to main content

Privacyreglement BRP

Een voorbeeld nodig voor het opstellen van je Privacyreglement waarin ook rekening wordt gehouden met de Basisregistratie Personen (BRP)? Je kunt dit voorbeeld gebruiken van de gemeente Koggenland.

Artikel 3 Authentieke gegevens

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de wet kunnen voldoen.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen

  • 1.Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:
    • a.de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Burgerzaken;
    • b.voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.
  • 2.Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit, hebben de in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers, rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
  • 3.Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.
BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.

Meer recente berichten

Printfout in 250 brieven van gemeente Alphen aan den Rijn veroorzaakt datalek persoonsgegevens
Verder lezen
Bedreigde advocaten mogen persoonsgegevens afschermen in Kadaster
Verder lezen
EU enquete: weinig aandacht voor cyberveiligheid bij bedrijven
Verder lezen
MKB verdeeld over voordelen van Europese cybersecuritywetgeving
Verder lezen
Nieuwe regels voor kredietregistratie schieten tekort
Verder lezen
Antwoord op prangende juridische vragen over gezichtsherkenning
Verder lezen
Ruim miljoen euro om scholen beter te beschermen tegen cyberaanvallen
Verder lezen
Nederland onderkent urgentie NIS2 onvoldoende
Verder lezen
Datalek persoonsgegevens via portal van Drents waterschap
Verder lezen
SOC analisten verliezen grip op cybersecurity door hoog aantal alerts
Verder lezen