Skip to main content

ICTU Café Regie op gegevens

Op 12 februari a.s. organiseert ICTU weer een café, ditmaal met het thema Regie op gegevens oftewel het zelf online regelen van zaken op een veilige en betrouwbare manier. Tijdens het café gaat men in op de diverse kansen en uitdagingen middels o.a. een paneldiscussie.

Zaken digitaal zelf regelen. Hoe zorgen we dat dit veilig en betrouwbaar kan? Hoe zorgen we ervoor dat organisaties én gebruikers vertrouwen hebben?

Stel je de volgende situaties voor:
•    Na het overlijden van een dierbare kunnen de nabestaanden digitaal een gevalideerde ‘verklaring van overlijden’ delen met bijvoorbeeld een verzekeraar.
•    In plaats van zelf op allerlei manieren twintig bewijsstukken moeten verzamelen om een hypotheek aan te vragen, verleen je de bank toestemming om jouw gegevens te raadplegen bij de verschillende bronnen.
•    Wanneer je een sociale huurwoning wilt huren, kun je digitaal delen in welke gemeente je staat ingeschreven en hoe hoog je inkomen is. En je kunt ook meteen huurtoeslag aanvragen voor je nieuwe woning.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen