Skip to main content

Inzet sensordata

Bij het werk van de politie is informatie cruciaal. Het Rathenau Instituut heeft een artikel geschreven over de digitale samenleving en de inzet van sensordata, zodat je inzicht krijgt in hoe sensordata een rol kan spelen bij o.a. politiewerk.

Overal oren en ogen

Voorbeelden van digitale sensoren zijn de camera en GPS op een smartphone. Sensordata kunnen de politie helpen om haar werk beter te doen, bijvoorbeeld bij ‘slimme’ opsporing en effectieve handhaving. Sensordata bieden ook burgers en bedrijven de mogelijkheid om speurwerk te doen of actie te ondernemen om de eigen leefomgeving leefbaarder en veiliger te maken.

Het veelvuldig gebruik van sensoren roept vragen op. Wie mag nu eigenlijk wie in de gaten houden? Hoe zit het met afwegingen rondom veiligheid en privacy? In dit artikel verkennen we het gebruik van sensoren om leefbaarheid en veiligheid [2] te bevorderen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Hoe interne audits leiden tot verbetering
Informatiebeveiliging en privacy zijn essentieel, vooral voor gemeenten die werken met gevoelige gegevens en kritieke processen. Risicobeheer, naleving van wetgeving en continue verbetering zijn hierbij onmisbaar. Naast IT- en security-experts speelt ook de interne auditafdeling een cruciale rol. Maar hoe zorg je dat audits meer zijn dan een vinklijstje en echt bijdragen aan verbeteringen? In deze blog delen we de belangrijkste stappen, uitdagingen en praktische tips.
Het algoritmeregister: Hoe gemeenten algoritmes verantwoord inzetten
Steeds meer gemeenten gebruiken algoritmes om hun werk efficiënter te maken. Handig, maar het brengt ook risico’s met zich mee voor privacy, veiligheid en transparantie. Daarom is er sinds 2022 een landelijk algoritmeregister. In deze blog lees je wat dit register inhoudt en hoe gemeenten algoritmes verantwoord kunnen gebruiken.
Waarom een DPIA onmisbaar is binnen gemeentelijke projecten
Vanuit de AVG en BIO moet je als gemeente allerlei (verplichte) maatregelen nemen. Zo moet je bij gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren. In deze blog lees je wat een DPIA precies is en waarom deze zo belangrijk is voor gemeentelijke projecten.

Meer recente berichten

Kabinet positief over Europees plan voor cybersecurity ziekenhuizen
Verder lezen
Raad van State: politie bewaart data burgers te lang
Verder lezen
Eindhoven niet meer onder verscherpt toezicht om schenden privacyregels
Verder lezen
Orange bevestigt cyberaanval
Verder lezen
Voorpublicatie: Technologie en recht, hoe bewaar je het evenwicht?
Verder lezen
Autoriteit Persoonsgegevens moet duidelijker uitleggen wat wel en niet mag
Verder lezen
Signal dreigt met vertrek uit Zweden als nieuwe wet backdoor verplicht
Verder lezen
China ontkent betrokkenheid bij hacking Staatsveiligheid
Verder lezen
Meta ontslaat werknemers na lekken van vertrouwelijke informatie
Verder lezen
Amsterdam staakt gebruik van Microsoft Copilot
Verder lezen