Skip to main content

Wob-verzoek openbaren verwerkingsactiviteiten

Verschillende gemeenten hebben al een Wob-verzoek ontvangen om hun register van verwerkingsactiviteiten te openbaren. Kom je aan het verzoek tegemoet? In dit artikel lees je meer over de vraag of openbaarmaking van het register een bestuurlijke aangelegenheid is in de zin van de Wob.

Wob-verzoek en een bestuurlijke aangelegenheid

Ter bevordering van het democratisch proces en de controle op de legitimiteit van overheidshandelen rust op bestuursorganen op basis van de Wob (Wet openbaarheid van bestuur) zowel de passieve als de actieve verplichting om overheidsinformatie te openbaren (artt. 2, 3 en 8 Wob). Overheidsinformatie is openbaar tenzij de Wob of andere wet- en regelgeving bepaalt dat de gevraagde informatie niet geschikt is om openbaar te maken. De Wob regelt het recht van een ieder op informatie van de overheid (passieve verplichting om de informatie te verstrekken). Het moet dan wel gaan om informatie die in documenten is neergelegd en het bestuurlijke aangelegenheid betreft.

Volgens de Wob is er sprake van bestuurlijkeaangelegenheid als een aangelegenheid betrekking heeft op het beleid van een bestuursorgaan (art. 1 Wob). De voorbereiding en de uitvoering van dat beleid, indien gedocumenteerd, vallen ook onder dit begrip. De vraag of een Wob-verzoek een bestuurlijke aangelegenheid betreft, bestaat uit twee deelvragen: 1). Betreft het verzoek een bepaalde aangelegenheid? 2) Zo ja, gaat het om een bestuurlijke aangelegenheid? Bij het Wob-verzoek dient de verzoeker voldoende duidelijk aan te geven op welke aangelegenheid de informatie betrekking heeft. Daarbij mag de verzoeker volstaan met het aanduiden van de documenten die hij wil inzien. Volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van Raad van State (onder meer de uitspraken van 7 maart 2018, ECLI:NL:RVS:2018:777 en van 21 januari 2009, ECLI:NL:RVS:2009:BH0453) heeft het begrip “bestuurlijk” betrekking op het openbaar bestuur in al zijn facetten. Het betreft niet alleen het externe optreden van het bestuur, maar ook de interne organisatie en de wijze waarop het ambtelijk apparaat de taken van het bestuursorgaan vervult.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.
BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.

Meer recente berichten

Gedragsverandering cybersecurity via inzicht in motivaties en barrieres van ondernemers
Verder lezen
Printfout in 250 brieven van gemeente Alphen aan den Rijn veroorzaakt datalek persoonsgegevens
Verder lezen
Bedreigde advocaten mogen persoonsgegevens afschermen in Kadaster
Verder lezen
EU enquete: weinig aandacht voor cyberveiligheid bij bedrijven
Verder lezen
MKB verdeeld over voordelen van Europese cybersecuritywetgeving
Verder lezen
Nieuwe regels voor kredietregistratie schieten tekort
Verder lezen
Antwoord op prangende juridische vragen over gezichtsherkenning
Verder lezen
Ruim miljoen euro om scholen beter te beschermen tegen cyberaanvallen
Verder lezen
Nederland onderkent urgentie NIS2 onvoldoende
Verder lezen
Datalek persoonsgegevens via portal van Drents waterschap
Verder lezen