Wob-verzoek openbaren verwerkingsactiviteiten

Verschillende gemeenten hebben al een Wob-verzoek ontvangen om hun register van verwerkingsactiviteiten te openbaren. Kom je aan het verzoek tegemoet? In dit artikel lees je meer over de vraag of openbaarmaking van het register een bestuurlijke aangelegenheid is in de zin van de Wob.

Wob-verzoek en een bestuurlijke aangelegenheid

Ter bevordering van het democratisch proces en de controle op de legitimiteit van overheidshandelen rust op bestuursorganen op basis van de Wob (Wet openbaarheid van bestuur) zowel de passieve als de actieve verplichting om overheidsinformatie te openbaren (artt. 2, 3 en 8 Wob). Overheidsinformatie is openbaar tenzij de Wob of andere wet- en regelgeving bepaalt dat de gevraagde informatie niet geschikt is om openbaar te maken. De Wob regelt het recht van een ieder op informatie van de overheid (passieve verplichting om de informatie te verstrekken). Het moet dan wel gaan om informatie die in documenten is neergelegd en het bestuurlijke aangelegenheid betreft.

Volgens de Wob is er sprake van bestuurlijkeaangelegenheid als een aangelegenheid betrekking heeft op het beleid van een bestuursorgaan (art. 1 Wob). De voorbereiding en de uitvoering van dat beleid, indien gedocumenteerd, vallen ook onder dit begrip. De vraag of een Wob-verzoek een bestuurlijke aangelegenheid betreft, bestaat uit twee deelvragen: 1). Betreft het verzoek een bepaalde aangelegenheid? 2) Zo ja, gaat het om een bestuurlijke aangelegenheid? Bij het Wob-verzoek dient de verzoeker voldoende duidelijk aan te geven op welke aangelegenheid de informatie betrekking heeft. Daarbij mag de verzoeker volstaan met het aanduiden van de documenten die hij wil inzien. Volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van Raad van State (onder meer de uitspraken van 7 maart 2018, ECLI:NL:RVS:2018:777 en van 21 januari 2009, ECLI:NL:RVS:2009:BH0453) heeft het begrip “bestuurlijk” betrekking op het openbaar bestuur in al zijn facetten. Het betreft niet alleen het externe optreden van het bestuur, maar ook de interne organisatie en de wijze waarop het ambtelijk apparaat de taken van het bestuursorgaan vervult.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Gemeentelijke privacy: Een blik achter de schermen
De AVG bestaat dit jaar vijf jaar. Sinds 25 mei 2018 moeten alle organisaties, waaronder gemeenten, voldoen aan de verplichtingen uit de AVG bij het verwerken van persoonsgegevens. Maar hoe is het gesteld met de privacy bij gemeenten? Hebben ze de basis op orde? Je leest het in deze blog.
Hoe zet je Artificial Intelligence (AI) succesvol in?
Gemeenten maken steeds meer gebruik van AI, omdat dit ontzettend veel kansen biedt. Tegelijkertijd roept het gebruik van AI ook nieuwe vragen op. Je leest er meer over in deze blog
Een DPIA uitgevoerd en dan?
Voor gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico geldt dat je een DPIA moet uitvoeren. Maar wat doe je met de uitkomsten van een DPIA en hoe zorg je ervoor dat een DPIA geen eenmalige actie is maar over een bepaalde tijd herhaald wordt?

Meer recente berichten

Privacy risico s in kaart brengen met een DPIA
Verder lezen
Beveiliging informatie geen prioriteit bij Ministerie van Buitenlandse Zaken
Verder lezen
NIS2: onduidelijke wet in combinatie met hoge boetes
Verder lezen
AP wil opheldering over fraude algoritme gemeenten
Verder lezen
Een tip of klacht indienen bij de AP
Verder lezen
Wegiz vraagt om aantal nieuwe NEN normen
Verder lezen
Hack bij gemeente: criminelen hadden toegang tot tienduizenden gegevens
Verder lezen
Kabinet heeft meer tijd nodig voor anonieme bsn s en socialemediamonitoring
Verder lezen
Europese Hof houdt onzekerheid over AVG in stand
Verder lezen
Organisatorische inbedding van maatregelen
Verder lezen