Skip to main content

Wob-verzoek openbaren verwerkingsactiviteiten

Verschillende gemeenten hebben al een Wob-verzoek ontvangen om hun register van verwerkingsactiviteiten te openbaren. Kom je aan het verzoek tegemoet? In dit artikel lees je meer over de vraag of openbaarmaking van het register een bestuurlijke aangelegenheid is in de zin van de Wob.

Wob-verzoek en een bestuurlijke aangelegenheid

Ter bevordering van het democratisch proces en de controle op de legitimiteit van overheidshandelen rust op bestuursorganen op basis van de Wob (Wet openbaarheid van bestuur) zowel de passieve als de actieve verplichting om overheidsinformatie te openbaren (artt. 2, 3 en 8 Wob). Overheidsinformatie is openbaar tenzij de Wob of andere wet- en regelgeving bepaalt dat de gevraagde informatie niet geschikt is om openbaar te maken. De Wob regelt het recht van een ieder op informatie van de overheid (passieve verplichting om de informatie te verstrekken). Het moet dan wel gaan om informatie die in documenten is neergelegd en het bestuurlijke aangelegenheid betreft.

Volgens de Wob is er sprake van bestuurlijkeaangelegenheid als een aangelegenheid betrekking heeft op het beleid van een bestuursorgaan (art. 1 Wob). De voorbereiding en de uitvoering van dat beleid, indien gedocumenteerd, vallen ook onder dit begrip. De vraag of een Wob-verzoek een bestuurlijke aangelegenheid betreft, bestaat uit twee deelvragen: 1). Betreft het verzoek een bepaalde aangelegenheid? 2) Zo ja, gaat het om een bestuurlijke aangelegenheid? Bij het Wob-verzoek dient de verzoeker voldoende duidelijk aan te geven op welke aangelegenheid de informatie betrekking heeft. Daarbij mag de verzoeker volstaan met het aanduiden van de documenten die hij wil inzien. Volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van Raad van State (onder meer de uitspraken van 7 maart 2018, ECLI:NL:RVS:2018:777 en van 21 januari 2009, ECLI:NL:RVS:2009:BH0453) heeft het begrip “bestuurlijk” betrekking op het openbaar bestuur in al zijn facetten. Het betreft niet alleen het externe optreden van het bestuur, maar ook de interne organisatie en de wijze waarop het ambtelijk apparaat de taken van het bestuursorgaan vervult.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom privacy voelt als een last
Voor veel mensen voelt privacy als gedoe. Weer een DPIA, nog een formulier, een vinkje hier, een verwerkersovereenkomst daar. In deze blog kijken we waarom privacy in de praktijk vaak als een last voelt. Maar belangrijker nog: wat je kunt doen om het wél werkbaar te maken. Want ja, het is extra werk. Maar het hoeft geen blok aan je been te zijn.
Informatiebeveiliging vraagt om gedragsverandering
Gedrag verandert niet door kennisoverdracht alleen. Het draait om de dagelijkse keuzes die medewerkers maken. Goede informatiebeveiliging vraagt daarom om gedragsverandering, en uiteindelijk om een cultuurverandering binnen de organisatie.
Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.

Meer recente berichten

Volkswagen krijgt berisping voor schendingen privacy in dieselschandaal
Verder lezen
Cybercrimegroepen zelf gehackt: reden tot juichen?
Verder lezen
AI in HR: 5 compliance-risicos en de tips voor verantwoord gebruik
Verder lezen
Gemeenten en Rijk gaan hetzelfde cloudbeleid volgen
Verder lezen
Facebook en Instagram gebruikten spionagetrucje op Android-smartphones
Verder lezen
Cyberburgemeesters: weerbaarheid tegen cyberaanval komt onder druk
Verder lezen
Bescherm persoonsgegevens agrariers in Woo
Verder lezen
Overheden roepen demissionaire minister op tot snelle lancering Nederlandse Digitaliseringsstrategie
Verder lezen
Hoe digitale vrijheid er in 2025 uitziet: van betalingen tot platforms
Verder lezen
EU-wetgevingsmonitor staat live
Verder lezen