Skip to main content

Wob-verzoek openbaren verwerkingsactiviteiten

Verschillende gemeenten hebben al een Wob-verzoek ontvangen om hun register van verwerkingsactiviteiten te openbaren. Kom je aan het verzoek tegemoet? In dit artikel lees je meer over de vraag of openbaarmaking van het register een bestuurlijke aangelegenheid is in de zin van de Wob.

Wob-verzoek en een bestuurlijke aangelegenheid

Ter bevordering van het democratisch proces en de controle op de legitimiteit van overheidshandelen rust op bestuursorganen op basis van de Wob (Wet openbaarheid van bestuur) zowel de passieve als de actieve verplichting om overheidsinformatie te openbaren (artt. 2, 3 en 8 Wob). Overheidsinformatie is openbaar tenzij de Wob of andere wet- en regelgeving bepaalt dat de gevraagde informatie niet geschikt is om openbaar te maken. De Wob regelt het recht van een ieder op informatie van de overheid (passieve verplichting om de informatie te verstrekken). Het moet dan wel gaan om informatie die in documenten is neergelegd en het bestuurlijke aangelegenheid betreft.

Volgens de Wob is er sprake van bestuurlijkeaangelegenheid als een aangelegenheid betrekking heeft op het beleid van een bestuursorgaan (art. 1 Wob). De voorbereiding en de uitvoering van dat beleid, indien gedocumenteerd, vallen ook onder dit begrip. De vraag of een Wob-verzoek een bestuurlijke aangelegenheid betreft, bestaat uit twee deelvragen: 1). Betreft het verzoek een bepaalde aangelegenheid? 2) Zo ja, gaat het om een bestuurlijke aangelegenheid? Bij het Wob-verzoek dient de verzoeker voldoende duidelijk aan te geven op welke aangelegenheid de informatie betrekking heeft. Daarbij mag de verzoeker volstaan met het aanduiden van de documenten die hij wil inzien. Volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van Raad van State (onder meer de uitspraken van 7 maart 2018, ECLI:NL:RVS:2018:777 en van 21 januari 2009, ECLI:NL:RVS:2009:BH0453) heeft het begrip “bestuurlijk” betrekking op het openbaar bestuur in al zijn facetten. Het betreft niet alleen het externe optreden van het bestuur, maar ook de interne organisatie en de wijze waarop het ambtelijk apparaat de taken van het bestuursorgaan vervult.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is ethisch hacken en waarom is het belangrijk?
Stel je voor dat je een inbreker bent, maar dan eentje met goede bedoelingen. Je zoekt naar zwakke plekken in een huis om de eigenaar te waarschuwen, zodat hij ze kan repareren. Dat is precies wat ethical hackers doen, maar dan met computers en netwerken. In deze blog neem ik je mee in hun wereld.
Applicatiebeheer en de AVG: wat moet je weten?
Als applicatiebeheerder beheer je alle applicaties waarin persoonsgegevens worden verwerkt binnen de gemeente. Maar hoe zorg je dat deze applicaties voldoen aan de vereisten van de AVG?
Van code naar vertrouwen: bouw het veilig
Software is overal. Maar hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van software? Is de software bestand tegen hackers, datalekken en technische verstoringen?

Meer recente berichten

De EU moet zichzelf boete geven: houdt zich niet aan eigen privacyregels
Verder lezen
Nederlandse hackers vinden kwetsbaarheden in VPN server SonicWall
Verder lezen
2025 brengt nieuwe cyberdreigingen met zich mee
Verder lezen
Achterstallig onderhoud in database van politie is ernstige overtreding van privacywetgeving
Verder lezen
Europese privacywaakhond: bekijk per geval of een ai model anoniem is
Verder lezen
cybersecurity in 2024: trends, uitdagingen en oplossingen
Verder lezen
De Cyber Resilience Act is sinds 10 december in werking
Verder lezen
Autoriteit Persoonsgegevens kritisch op privacy aspecten in wetsvoorstel financieel toezicht
Verder lezen
Amsterdam zet niet meer in op slimme verkeerslichten wegens privacywetgeving
Verder lezen
Cybersecuritybedrijven zien AI cyberaanvallen als trend voor 2025
Verder lezen