Skip to main content

Risico’s door digitaal thuiswerken bij de rijksoverheid

Een deel van de ambtenaren bij de rijksoverheid heeft behoefte aan duidelijkere communicatie over het veilig gebruik van samenwerkings-ICT zoals berichtenapps en online vergaderdiensten. Dat blijkt uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar het gebruik van ICT-middelen tijdens de coronacrisis bij ministeries en de Hoge Colleges van Staat. Sommige ambtenaren gebruiken WhatsApp en privé-e-mail voor het uitwisselen van vertrouwelijke informatie en houden zich daarmee niet aan de veiligheidsrichtlijnen van hun organisaties.

De coronacrisis bracht digitaal werken bij de rijksoverheid in een stroomversnelling. Vrijwel alle circa 175.000 ambtenaren van ministeries en Hoge Colleges van Staat werken sinds maart 2020 zoveel mogelijk vanuit huis.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Hoe interne audits leiden tot verbetering
Informatiebeveiliging en privacy zijn essentieel, vooral voor gemeenten die werken met gevoelige gegevens en kritieke processen. Risicobeheer, naleving van wetgeving en continue verbetering zijn hierbij onmisbaar. Naast IT- en security-experts speelt ook de interne auditafdeling een cruciale rol. Maar hoe zorg je dat audits meer zijn dan een vinklijstje en echt bijdragen aan verbeteringen? In deze blog delen we de belangrijkste stappen, uitdagingen en praktische tips.
Het algoritmeregister: Hoe gemeenten algoritmes verantwoord inzetten
Steeds meer gemeenten gebruiken algoritmes om hun werk efficiënter te maken. Handig, maar het brengt ook risico’s met zich mee voor privacy, veiligheid en transparantie. Daarom is er sinds 2022 een landelijk algoritmeregister. In deze blog lees je wat dit register inhoudt en hoe gemeenten algoritmes verantwoord kunnen gebruiken.
Waarom een DPIA onmisbaar is binnen gemeentelijke projecten
Vanuit de AVG en BIO moet je als gemeente allerlei (verplichte) maatregelen nemen. Zo moet je bij gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren. In deze blog lees je wat een DPIA precies is en waarom deze zo belangrijk is voor gemeentelijke projecten.

Meer recente berichten

Schok: VS zien Rusland niet langer als cybersecuritydreiging
Verder lezen
Kabinet positief over Europees plan voor cybersecurity ziekenhuizen
Verder lezen
Raad van State: politie bewaart data burgers te lang
Verder lezen
Eindhoven niet meer onder verscherpt toezicht om schenden privacyregels
Verder lezen
Orange bevestigt cyberaanval
Verder lezen
Voorpublicatie: Technologie en recht, hoe bewaar je het evenwicht?
Verder lezen
Autoriteit Persoonsgegevens moet duidelijker uitleggen wat wel en niet mag
Verder lezen
Signal dreigt met vertrek uit Zweden als nieuwe wet backdoor verplicht
Verder lezen
China ontkent betrokkenheid bij hacking Staatsveiligheid
Verder lezen
Meta ontslaat werknemers na lekken van vertrouwelijke informatie
Verder lezen