Skip to main content

Cybersecurity: veiligheidsscan bij vijftien bedrijven legt problemen digitale weerbaarheid bloot

Het eerste halfjaar van 2021 is bij vijftien stad-Groningse ondernemers een scan uitgevoerd op het gebied van digitale weerbaarheid: in hoeverre zijn de bedrijven beschermd tegen cybercriminaliteit? De eerste resultaten laten zien dat er nog verbeterpunten zijn en dat lang niet alle ondernemers zich bewust zijn van de noodzaak van informatiebeveiliging. De ondernemers staan wel open voor verbeteringen en hebben deze vaak ook direct kunnen invoeren, zo meldt Stichting Cybersecurity Centrum Noord-Nederland.

De Stichting Cybersecurity Centrum Noord-Nederland is opgericht om de digitale weerbaarheid van bedrijven in Noord-Nederland te vergoten. De Stichting ontwikkelt hiervoor samen met onderwijs- en onderzoekinstellingen kennis, biedt informatie aan ondernemers, verzorgt trainingen en bewustwordingssessies en werkt in samenwerking met provincie en gemeente Groningen aan een waarborg ‘Digitaal Veilig Ondernemen’.

Volgens de Stichting Cybersecurity Centrum Noord-Nederland is schade door digitale fraude, oftewel cybercrime, voor veel ondernemers een toenemend probleem. Ransomware, phishing, identiteitsfraude en oplichting veroorzaken veel schade, vooral bij mkb-bedrijven. 

Scan: digitale voetafdruk

Om de digitale weerbaarheid van bedrijven in kaart te brengen, is er in de eerste zes maanden van dit jaar dus bij vijftien bedrijven een scan uitgevoerd. De scans zijn uitgevoerd door een team van studenten van de Hanzehogeschool, onder leiding van een security professional. Als onderdeel van de scan is onder meer een digitale voetafdruk gemaakt van de onderneming: wat is er bekend op internet over de ondernemer, het bedrijf en welk potentieel risico’s levert dit op?

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen