Skip to main content

Thuiswerk geen reden om personeel extra te monitoren

Werkgevers mogen hun medewerkers niet intensiever monitoren als het werk vanuit huis wordt uitgevoerd. Het is in sommige gevallen toegestaan om ze te controleren, maar hieraan zijn strikte voorwaarden gesteld om de privacy van werknemers te waarborgen. Deze regels gelden ook als het personeel in toenemende mate thuis of op afstand werkt.

Dit antwoordt demissionair minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) op Kamervragen van D66, SP, GroenLinks en Denk. Aanleiding is de berichtgeving afgelopen april dat ‘gluurapparatuur’ door het thuiswerken in trek is gekomen. De vakbonden maken zich bezorgd over een werksfeer waar naar hun zeggen controle centraal staat. 

Beargumenteren

Volgens de bewindsman maakt het qua regelgeving niet uit of het werk thuis of op de werkplek plaatsvindt. De regels voor controle van werknemers zijn in beide gevallen gelijk. Zo moet de werkgever goed beargumenteren waarom het noodzakelijk is om werknemers te controleren. Hij moet ook toe kunnen lichten waarom het bedrijfsbelang zwaarder weegt dan het belang van de werknemer, namelijk het recht op privacy. Ook dient de werkgever de werknemer vooraf te informeren dat er gecontroleerd kan worden. Het monitoren mag niet heimelijk gebeuren. Bovendien moeten plannen voor de invoering van monitoring-software of andere volgsystemen eerst aan de ondernemingsraad worden voorgelegd.

Als een werknemer vermoedt dat zijn baas de privacy-voorwaarden overtreedt, moet hij daarvoor eerst in gesprek gaan met zijn werkgever. Indien aanwezig, kan hij de zaak ook aankaarten bij de vertrouwenspersoon.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen